2006 147 Selespeed-ongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ozone
Viestit: 82
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

2006 147 Selespeed-ongelma

Viesti Kirjoittaja ozone »

Ostin eilen otsikon auton, jo toinen 147 Sele jonka omistan. En siis oppinut kerrasta. Huutokauppalöytö, joten minkäänlaista takuuta myyjän puolelta on varmaan turha odottaa, vaikka kauppaehdoissa ei laatikon ongelmista mitään puhuttukaan.

Ongelma ilmeni jo kotimatkalla: laatikko heittää vaihteen vapaalle eikä suostu laittamaan mitään vaihdetta päälle. Hinurilla kotipihaan ja Multiecuscanilla tsekkasin niin laatikossa ei vikakoodeja, Selen öljy vähissä ja hydraulipaine 32,5 bar eli kai liian vähän. Hinuria odotellessa alkoi sataakin niin kuskin etupyörän luokse maahan piirtyi kaunis öljykuvio. Vuotoa siis jossain, mistä kannattaa alkaa etsiä ensin, akkumulaattori? Sen verran mitä autolla kerkesin ajamaan, noin 60 km, se pelasi hyvin maantiellä kun vaihdetta ei tarvinnut paljon vaihdella. City-moodi ei mennyt päälle jostain syystä. Ovea avatessa en kuule pumpun surinaa, mahtaako johtua öljyn vähyydestä vai onko pumppu kaputt? Tutela CS Speediä mulla jäi varastoon edellisen Alfan jälkeen melkein täysi purkki.

Itse ajattelin koittaa vikaa selvittää ja korjata, auto nyt menee kuitenkin talliin jakohihnan vaihtoon, hihnalla ajettu nyt yli 4v ja 80tkm :!:

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 2006 147 Selespeed-ongelma

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eikös noista paineakkuja ole mennyt jonkin verran. Vika voi olla helppokin havaita, jos öljyä jostain tippuu. Vuoto on voinut olla sen verran pieni, että edellinen omistaja on vaan lisännyt välillä öljyä ja ajanut taas muutaman viikon.

Olihan se niin että sinne sai sopimaan sitikan paineakun joka on huomattavasti halvempi kuin Alfan. Hydrauliikka liikkeestä voisi saada sen vielä halvemmalla.

Pumpun hiilet voivat myös olla loppu, jos surinaa ei kuulu ovea avatessa. Kohtuullisella vaivalla nekin saa vaihdettua.

Toivottavasti saat tästä pienellä vaivalla vielä hyvän auton.

Jakohihnalla on kyllä päästelty komiat kilometrit.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

ozone
Viestit: 82
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

Re: 2006 147 Selespeed-ongelma

Viesti Kirjoittaja ozone »

OK, hyviä neuvoja. Alan ensin painimaan tuon jakohihnan kanssa, mutta Selen osia voisi jo alkaa metsästää. Onko tarkempaa tietoa tuosta Citikan osasta? Entä saako Alfan paineakkuja muualta kuin marmorilta tai Alfisti.netistä? Samalla voisi vaihtaa/tsekata tuon pumpun myös ettei tarvitse heti uudelleen konepeltiä avata.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 2006 147 Selespeed-ongelma

Viesti Kirjoittaja Maunu »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=33938

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27503

Hakutoiminnolla löytää lisää paineakku tai selespeed sanalla kun hakee
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 2006 147 Selespeed-ongelma

Viesti Kirjoittaja zzs »

Myydään-palstalla "eräs" myy selen hiiliä. Voisi sopia 147:aankin, vaikkakin 156:een aikoinaan ostettu.

jamper
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: 2006 147 Selespeed-ongelma

Viesti Kirjoittaja jamper »

zzs kirjoitti:Myydään-palstalla "eräs" myy selen hiiliä. Voisi sopia 147:aankin, vaikkakin 156:een aikoinaan ostettu.
Eri ikäsissä pumpuissa on sitten eri kokoisia hiiliä, joskus avattiin 3 eri pumppua ja kaikkissa oli erilaiset hiilet.

ozone
Viestit: 82
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

Re: 2006 147 Selespeed-ongelma

Viesti Kirjoittaja ozone »

Nostetaanpa ketjua. Pikkuhiljaa olen kämpän remontin ohella Alfaa fiksaillut, nyt jakohihna, termari ja vesipumppu on vaihdettu. Selespeediä olen sen verran tsekkaillut että paineakun vaihdoin uuteen. Järjestelmä kusee siis öljyä, paikallistin vuodon kytkintä käyttävään vekottimeen. Suojakumin alta tihkuu hydraulinestettä. Sen verran ulkomaan foorumeita selailin, että alkuperäisenä tuskin uusia tiivisteitä saa, mutta onko jollain tietoa jos tuohon sopisi joku yleismallin tiiviste? Ehjää osaa saa tyrkyttää jos jollain on ylimääräisenä. Vaikka koko aktuaattori kyseiseen malliin. Onko Selen aktuaattoreilla paljonkin eroja vai onko vaihtokelpoisia esim. 147 <-> 156 ja vuosimalleittain?

Vastaa Viestiin