Alfan "iDrive"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Alfan "iDrive"

Viesti Kirjoittaja sami_r »

...tai ainakin melkein.

Tuli tuossa pari viikkoa sitten piipahdettua Glasgowssa, käyttöliittymäalan konferenssissa ( http://www.cis.strath.ac.uk/%7Emdd/mobilehci04/ ). Yksi paperi saattaisi kiinnostaa tätäkin foorumia.

Olivat nimittäin kehittäneet Salernon yliopiston (italiankielentaitoiset voivat ottaa selville onko tuossa yliopiston nimessä jotain lisäsisältöäkin: http://www.unisa.it/ ) sekä Fiatin Elasis-tutkimuskeskuksen ( http://www.elasis.it/ ) kesken uudenlaisen auton navigaatiojärjestelmän.

Perinteiseen tapaan paperissa esiteltiin olemassaolevia systeemeitä - mukaan olivat päässeet GM onStar, BMW iDrive ja Fiat Connect+. Ja Alfa GT:ssä olevaa Connect-systeemiä näytettiin esityksessäkin (valokuvissa sentään vain) että tämmöinen se on. Muut näytetyt esimerkit taisivat olla Jaguarista, VW:stä ja BMW:stä.

Niin että ei liene kaukaa haettu arvaus että joku maailman päivä semmoinen systeemi Alfaankin ilmaantuu.

Jaa että minkälainen se sitten oli? Näppäsin esityksestä valokuvankin, mutten taida pistää tähän kun rikkoisin tekijänoikeutta (ei niillä ollut fyysistä prototyyppiä edes näytillä: rendatun näköisiä kuvia esittelivät).

Mutta kuvitelkaa normaali tietokoneen hiiri, ilman johtoa. Ja istutettu tiukasti (eli sitä ei pysty sentään liikuttelemaan samoin kuin hiirtä) auton keskikonsoliin, vaihdekepin taakse. Kuvitelkaa että kyseessä on vielä rullahiiri, eli etusormella voi hiiren päällä olevaa rullaa pyöritellä edestakaisin. Rullaa voi lisäksi painaa (kuten nykyisissä tietsikkahiirissäkin), sekä lisäksi vielä kallistella oikealle ja vasemmalle. Eli hyvin pitkälle samankaltainen kuin vaikka tämä Logitechin "Cruise Control Rocker"-idea: http://www.logitech.fi/index.cfm/produc ... lghp_oct04

Lisäksi laitteessa oli painonapit peukalon, keskisormen, nimettömän ja pikkusormen kohdalla. Homma futaa sitten niin, että sillä rullalla siirrellään esim. karttaa, ja rullan painallus (samoin kuin muidenkin sormien painonappien) tekee valintoja. Esmes karttanäkymässä (joka paperissa oli otettu esimerkiksi) etusormella painaminen vaihtaa zoomaustilaa, rullan pyöritys/kallistelu siirtelee karttaa eri suuntiin, keskisormella pääsee syöttämään osoitetta (jep, siinä oli kaiketi jonkinlaista tekstinsyöttöäkin, eivät esitelleet miten se tapahtuu), ja niin edelleen.

Esityksen jälkeen yleisöstä joku kysyi että eikö tuommoisen systeemin paikka olisi vaihdekepin päässä (minusta ei, ei mahdu :-) ) ja sit jotain yleisiä kysymyksiä että miten systeemiä oli testattu, mitä käytettävyysvaatimuksia sille oli ennen suunnittelua annettu ja sitä rataa.

En onnistunut nykäisemään paperin esittäjää hihasta ja kun oli konferenssin viimeinen päivä niin hän taisi lähteäkin ennen viimeisiä esityksiä lentelemään takaisin Italiaan. Pistin sähköpostia, vastausta ei ainakaan vielä ole kuulunut (yliopistoväkeä saattaa kyllä sitoa NDA:kin tässä suhteessa - tosin olihan aiheelle julkaisulupa saatu joten ei luulisi siitä olevan kiinni).

Pisti nimittäin mietityttämään että a) miten tuota rullaa käytetään tumput kourassa talvella ja b) montako rikkoutuvaa osaa tuohon tulee sekä c) miten tuo toimii -30C:ssä kun LCD hyytyy.

Hyvä uutinen oli se, että pojat olivat älynneet ottaa iDrivestä opiksi, eli laitteeseen ei kai ollut tarkoituskaan tunkea auton kaikkia toimintoja, vaan sillä ohjattaisiin tuollaista Connect-tyyppistä systeemiä. Radion toiminnot siinä tosin oli - en ole Connect:ia käyttänyt (saako sitä edes tänne tuotaviin autoihin?), en tiedä onko radiokontrollit nykyäänkin integroitu siihen, jos Connectin autoonsa ottaa.

Mutta olipa pitkästä aikaa mielenkiintoinen paperi :-) Autovalmistajia konferenssissa oli edustettuna kaksi: Fiat-konsernilta oli tämä mainittu paperi, ja Volvo esitteli (sinänsä ihan fiksua) systeemiä millä kuorma-auton diagnostiikkadata saadaan siirrettyä kännykän välityksellä huoltoon. Toivottavasti tulee jossain vaiheessa henkilöautoihinkin, olisihan se näppärää kun ei tarvitsisi ajaa Delta-Autoon asti että saavat vikakoodit luettua. Volvon systeemi oli melko valmiin näköinen, tulee varmaan kuorma-autopuolelle pikapuoliin jonnekin ihan oikeaan käyttöön.

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Ongelmallisinta autossa on tilat huomioon ottaen tekstin syöttämiseen tarkoitetun ratkaisun asentaminen. Olisin ennen kaikkea halunnut tietää että miten he ovat ratkaisseet tuon tekstin syöttämisen. Edelleen yksi parhaita ratkaisuja autokäyttöön mielestäni on kosketusnäyttö.

Tuollainen touch-pad kuulostaa ihan käyttökelpoiselta, mutta niiden muiden mainitsemiesi painikkeiden käyttäminen pitäisi onnistua eyes-on-the-road.
156 2.0 TS ['98]

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

ahma kirjoitti: Tuollainen touch-pad kuulostaa ihan käyttökelpoiselta, mutta niiden muiden mainitsemiesi painikkeiden käyttäminen pitäisi onnistua eyes-on-the-road.
Tuota minäkin ihmettelen, miten saadaan se pää edes jotenkin pidettyä oikeeseen suuntaan jos alkaa löytymään kaikennäköistä hippulaa/vippulaa käsijarrun vierestä. Varmasti se katse hakee ensin sen mestan ennenkuin alkaa sitä käsillä hamuilemaan. Itsellenihänhän se ei ole mikään ongelma, koska hallitsen kaikki tilanteet ammattimaisesti :mrgreen: (jepjep) mutta mites ihmiset kenelle tuottaa ongelmia vilkun ja ratin kääntäminen ja vaihteiden vaihtaminen samaan aikaan? Älytöntä tuskaa se monille tuottaa ja pää vispaa kun käsinukella edestakas. Pelonsekaisin tuntein olen tämänkaltaisten ihmisten kyydissä istunut ja yrittänyt rahoitella että no hätä!!! Miten nämä ihmiset voi päästää liikenteeseen auton kanssa jossa esim. tuulilasiin napsahtaa mittarit jne. Nehän yrittää väistää niitä ja ajaa ojaan.

Hirveitä kirjotusvirheitä... edes osa tuli korjattua.
Ei enää Alfaa... eipä

Vastaa Viestiin