Fl 147 sähköjen kanssa apua!
Valvoja: Moderators
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Fl 147 sähköjen kanssa apua!
Nyt olis tarve Facelift 147 kytkentäkaaviolle, tai ihmiselle joka osaa suoraan kertoa vastaukset näihin pariin kysymykseen.
Eli potilaana 2008 2.0 T.Spark 147 ja ongelmana on se, että ajotietokone herjaa takaparkin puuttuvan ja puuttuuhan se. Vika ei ole polttimossa, vaan paikallistin ongelman tuohon kuvassa olevaan irralliseen johtonippuun. Ihme ettei tuon enempää sähköjä ole kateissa. Johtonippu sijaitsee kuljettajan jalkotilassa, jalan lepuutustuen verhoilun alla lähellä maapistettä.
Tuosta nipun päästä puuttuu ns. "short circuit coupling", eli ilmeisesti eräänlainen oikosulkeva liitin. Purin tuota omaa saman korista diesel 147:aa ja sieltä tuo kyseinen liitin löytyy. Mutta vanhemmassa korissa, joka mulla on varaosa-autona, ei tätä ole. Ainakaan just tuolla paikalla, muualta niitä kuitenkin tuntuu löytyvän.
Eli vain faceliftiin on jostain syystä lisätty tuolle paikkaa kyseinen mokkula.
Oon tutkinut eLearnin kytkentäkaavioita, mutta sepä ei kata faceliftin sähköjä, joten ovat hyödyttömiä tässä tilanteessa. Pitäisi saada tietää mihin nuo johdot tuosta kulkevat, että osaisi kytkeä kyseisen palikan oikein. Hommaa hankaloittaa myös se, että nipussa on useampi samanvärinen johto. Yhden keltamustan tiedän olevan se takaparkin virtapiuha.
Toki voisin selvittää tuosta dieselistä mittarilla mihin nuo johdot kulkevat, mutta on siinä aika hurjasti työtä verrattuna siihen, että löytäisi kaavion.
Ja jos joku osaa kertoa, kuinka tuollainen "liitin" toimii niin mielelläni otan vastaan senkin tiedon. Ilmeisesti jonkinnäköinen vastuspiiri sisällä kuitenkin on, mutta onko sillä mitään syvempää merkitystä? Elearnia kun tutkiin niin en oikein pääse jyvälle siitä, että mitä tuon on tarkoitus tehdä muuta kuin yhdistää nippu johtoja toisiinsa. Kuitenkin kun tuota liittimet osion taulukkoa tutkii (toisesta paikkaa autosta löytyvästä "short circuit couplingista"), niin on siinä yhtenä taulukon kohtana merkitty "Sec" kohta, jossa numeroita alla. Mitäs tuo sitten mahtaa tarkoittaa, onko kyseessä jonkintapainen ajastus?
Eli potilaana 2008 2.0 T.Spark 147 ja ongelmana on se, että ajotietokone herjaa takaparkin puuttuvan ja puuttuuhan se. Vika ei ole polttimossa, vaan paikallistin ongelman tuohon kuvassa olevaan irralliseen johtonippuun. Ihme ettei tuon enempää sähköjä ole kateissa. Johtonippu sijaitsee kuljettajan jalkotilassa, jalan lepuutustuen verhoilun alla lähellä maapistettä.
Tuosta nipun päästä puuttuu ns. "short circuit coupling", eli ilmeisesti eräänlainen oikosulkeva liitin. Purin tuota omaa saman korista diesel 147:aa ja sieltä tuo kyseinen liitin löytyy. Mutta vanhemmassa korissa, joka mulla on varaosa-autona, ei tätä ole. Ainakaan just tuolla paikalla, muualta niitä kuitenkin tuntuu löytyvän.
Eli vain faceliftiin on jostain syystä lisätty tuolle paikkaa kyseinen mokkula.
Oon tutkinut eLearnin kytkentäkaavioita, mutta sepä ei kata faceliftin sähköjä, joten ovat hyödyttömiä tässä tilanteessa. Pitäisi saada tietää mihin nuo johdot tuosta kulkevat, että osaisi kytkeä kyseisen palikan oikein. Hommaa hankaloittaa myös se, että nipussa on useampi samanvärinen johto. Yhden keltamustan tiedän olevan se takaparkin virtapiuha.
Toki voisin selvittää tuosta dieselistä mittarilla mihin nuo johdot kulkevat, mutta on siinä aika hurjasti työtä verrattuna siihen, että löytäisi kaavion.
Ja jos joku osaa kertoa, kuinka tuollainen "liitin" toimii niin mielelläni otan vastaan senkin tiedon. Ilmeisesti jonkinnäköinen vastuspiiri sisällä kuitenkin on, mutta onko sillä mitään syvempää merkitystä? Elearnia kun tutkiin niin en oikein pääse jyvälle siitä, että mitä tuon on tarkoitus tehdä muuta kuin yhdistää nippu johtoja toisiinsa. Kuitenkin kun tuota liittimet osion taulukkoa tutkii (toisesta paikkaa autosta löytyvästä "short circuit couplingista"), niin on siinä yhtenä taulukon kohtana merkitty "Sec" kohta, jossa numeroita alla. Mitäs tuo sitten mahtaa tarkoittaa, onko kyseessä jonkintapainen ajastus?
Re: Fl 147 sähköjen kanssa apua!
Noita liitäntärimoja on kojetaulun alla muutama, niissä vain johtoja kytketään yhteen virtapiireissä, esim. tuossa parkin tapauksessa keltamustat johdot pannaan yhteen, parkkitutkien musta-valkoiset johdot yhteen, peruutusvalon valko-musta ja musta-violetti yhteen jne. Eli lähes aina väri väriin. Jos joku on repinyt alkuperäisen liitännän pois, ne voi korvata esim "soreripaloilla" tai juottamalla tai miten kukin parhaaksi näkee. Se "sec." tarkoittaa johtimen pinta-alaa, 0,5mm2 on normaali, muut on merkitty sarakkeessa (esim. 1,5mm2).
Viimeksi muokannut seppo, 07 Loka 2019, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Fl 147 sähköjen kanssa apua!
^Paljon kiitoksia, tuo valaisee asiaa huomattavasti. Eli periaatteessa voin ottaa vain tuosta purkuautosta jostain päin tuollaisen liittimen ja laittaa kiinni.
Re: Fl 147 sähköjen kanssa apua!
No ei käy, eri liittimet eivät välttämättä yhdistä juuri oikeita piuhoja yhteen. Onko noiden teippien alla tehty yhteys juottamalla vai piuhat vain kierretty yhteen? Juottamalla ja eristämällä liitos kutistesukalla tulee kunnon liitos!
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Fl 147 sähköjen kanssa apua!
Teippien alla ei ole liitoksia vaan kaikki piuhat ovat irti toisistaan, suojasin vain päät etteivät pääse itsekseen toisiinsa osumaan. Päät olivat paljaana ja irti toisistaan kun tuon löysin.
Mittasin mittarilla piipparitoiminnolla tuosta dieselistä että kaikki piuhat ovat yhdessä toisiinsa mutta näin ei sitten ilmeisesti kuitenkaan ole?
Eli väri väriin yhteen juottamalla ei pitäisi kuitenkaan olla ongelmia?
Mittasin mittarilla piipparitoiminnolla tuosta dieselistä että kaikki piuhat ovat yhdessä toisiinsa mutta näin ei sitten ilmeisesti kuitenkaan ole?
Eli väri väriin yhteen juottamalla ei pitäisi kuitenkaan olla ongelmia?
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Fl 147 sähköjen kanssa apua!
Piippaustoiminnolla "mittaus" tossa aika turhaa, sillä jotain kautta ne kuitenkin voi "kiertää" ja silloin mittari piippaa.JMC kirjoitti:
Mittasin mittarilla piipparitoiminnolla tuosta dieselistä että kaikki piuhat ovat yhdessä toisiinsa mutta näin ei sitten ilmeisesti kuitenkaan ole?
Jos ohmimittauksella olis selvittelly, niin olis tullu todenmukainen tulos...
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Fl 147 sähköjen kanssa apua!
Jees, tämä homma selvisi lopulta kun hieman mittaili. Nyt pelaa valot, eikä ole vikailmoituksia.
Kiitoksia jeesanneille!
Kiitoksia jeesanneille!