75 TS-jarruongelma...
Valvoja: Moderators
75 TS-jarruongelma...
..joka on seuraavanlainen eli mistä johtuu että jarrupoljin on välillä kova ja välillä toimii normaalisti, onkohan tehostin sökö???
toinen päätä vaivaava asia on, että mitä virkaa on tehostimen alipaineletkun välissä olevalla muovisella kalikalla jossa on nuoli toiseen suuntaan??
auttakee miestä mäessä kun alfasta katoaa välillä jarrut..
nimim:ekaa kertaa foorumilla liikenteessä..
toinen päätä vaivaava asia on, että mitä virkaa on tehostimen alipaineletkun välissä olevalla muovisella kalikalla jossa on nuoli toiseen suuntaan??
auttakee miestä mäessä kun alfasta katoaa välillä jarrut..
nimim:ekaa kertaa foorumilla liikenteessä..
- SPO
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
- Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
- Paikkakunta: Nivala
Mitä luultavimmin tehostimen käyttöventtiili valskaa. Eli tehosti on sökö. (en vanno mutta...)
Se alipaineletkun välissä oleva kalikka on takaisuventtiili, jonka tehtävänä on estää alipaineen katoaminen tehostimen säiliöstä imusarjan kautta. Ja nuoli takaisuventtiilissä ilmoittaa kumpaanko suuntaa se päästää ilman läpi.
Se alipaineletkun välissä oleva kalikka on takaisuventtiili, jonka tehtävänä on estää alipaineen katoaminen tehostimen säiliöstä imusarjan kautta. Ja nuoli takaisuventtiilissä ilmoittaa kumpaanko suuntaa se päästää ilman läpi.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Täytyy siinä jonkunlainen olla. Voit vaikka testata että et käynnistä sitä lainkaan niin tehostimessa riittää alipainetta tehostukseen. Ainakin minusta toi ei voi muuten toimia käytännössä koska alipaine vaihtelee paljon imupuolella.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Jaa, taas löytyi uus vika meitsinkin pelistä Ei tehosta jollei ole käynnissä. Hyvä että vähän jaksaa jarruttaa. Yleensä kyllä tulee jarrutettua kaasuläppä kiinni, joten alipainetta löytyy, enkä ole tuossa niin suurta eroa huomannut, vaikka vasurilla jarruttaisi veto päällä (mikä johtunee kuitenkin vasemman jalan olemattomasta herkkyydestä ). No toivottavasti se on venttiili, eikä tehostin, joka vuotaa... Jos meinaan on tehostin, niin moottori saa ilmaa mittauksen ohi.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no juu kyllähän se siellä pitäisi kaikenjärjen mukaan olla mutta missä, tuossa kaasuläppäkotelon ja tehostajan välisen alipaineletkun välissä ei ainakaan ole mitään..ja hyvin on jarrut pelittäneet viimme syksyisen jarrurempan jälkeen..Alfistipohjoosesta kirjoitti:Täytyy siinä jonkunlainen olla. Voit vaikka testata että et käynnistä sitä lainkaan niin tehostimessa riittää alipainetta tehostukseen. Ainakin minusta toi ei voi muuten toimia käytännössä koska alipaine vaihtelee paljon imupuolella.
nyt on takaiskuventtiili ollut paikallaan jo jonkin aikaa, leimakin tuli autoon heittämällä.
yksi ikävä ominaisuus ilmaantui kuitenkin eli kun pistät auton käyntiin niin jarrutehostin lähtee mukaan hieman turhan hitaasti, pitää siis käyttää jonkin aikaa ennekuin tehostin alkaa toimimaan,
tämä nyt ei sinänsä haittaa kuitenkaan mitään koska toimii kuitenkin normaalisti ajossa.
yksi ikävä ominaisuus ilmaantui kuitenkin eli kun pistät auton käyntiin niin jarrutehostin lähtee mukaan hieman turhan hitaasti, pitää siis käyttää jonkin aikaa ennekuin tehostin alkaa toimimaan,
tämä nyt ei sinänsä haittaa kuitenkaan mitään koska toimii kuitenkin normaalisti ajossa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tulipa topikki taas ajankohtaiseksi kun 75 ei mennyt katsastuksesta läpi Ingenjööri sanoi jarrujen olevan niin raskaat ettei joku hentoinen tyttö saa autoa pysähtymään. Höh, eihän sillä tytöt ajakaan...
Enivei. Jarrut ottivat kyllä nätisti tasan mutta poljin on aika pehmeän tuntuinen, varaosa-75:ssa oli huomattavasti tunnokkaammat hidastimet. Otin jarrutehostimelle menevän letkun irti ja puhalsin sinne, ei se tehostin ainakaan ihan halki ole kun puhallukselle tuli ihan kunnollinen vastapaine. Mahtaiskos vika sitten löytyä siitä takaiskuventtiilistä? Käänsin sen kokeeksi toisinpäin ja jarrupoljin meni kovaksi, tuntuu ainakin tuolla lailla toimivan. Toisin päin käännettyäni testasin jarruja ja tuntuivat herkemmiltä kuin leimalla Olisiko takaisku herkistynyt kun oli hetken väärin päin? Poljintuntuma ei kyllä edelleenkään ollut hääppöinen.
Enivei. Jarrut ottivat kyllä nätisti tasan mutta poljin on aika pehmeän tuntuinen, varaosa-75:ssa oli huomattavasti tunnokkaammat hidastimet. Otin jarrutehostimelle menevän letkun irti ja puhalsin sinne, ei se tehostin ainakaan ihan halki ole kun puhallukselle tuli ihan kunnollinen vastapaine. Mahtaiskos vika sitten löytyä siitä takaiskuventtiilistä? Käänsin sen kokeeksi toisinpäin ja jarrupoljin meni kovaksi, tuntuu ainakin tuolla lailla toimivan. Toisin päin käännettyäni testasin jarruja ja tuntuivat herkemmiltä kuin leimalla Olisiko takaisku herkistynyt kun oli hetken väärin päin? Poljintuntuma ei kyllä edelleenkään ollut hääppöinen.
- Epäkelpokeräilijä -
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvä et tuli esiin tämä ketju. 75:ni on aina ensimmäinen painallus semmoinen kova ja auto ei pysähdy käyt ollenkaan, mut heti seuraaval painalluksella toimii normaalisti?. Täytyypi seuraavan kerran kun pääsen täältä himaan niin tsekkaa toi alipaineletkun venttiili. Jos vaikka auttais asiaan. Millä litkulla sitä kannattaisi puhdistaa?
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Minulla oli tuollainen vika (kova, ei jarruta) vaikka takapään palikat ja tasausmötikkä oli vaihdettu. Ilmailin vähän ja kiroilin, ei auttanut.
Tein shakedown-testit. Kovaa vauhtia, lukkojarrutusta. Kaasua kunnolla ja jarrua pohjaan samalla. Ja alkoi ainakin nokasta lukitsemaan ja savuamaan. Sitten menikin jarruputki keskeltä autoa poikki. Taisi tulla siitäkin tänne kirjoitettua...
No ei kun putkea alle ja palat eteen samalla - no pistettiin vielä jarrusatulakin eteen - ja vielä jarruletkut että varmasti on kaikki vaihdettu. Tuli puolihyvä, käsijarrusta hyvä.
Katsastusinssi sanoi saman kuin minä tiesin - eipä ota etupää paljon ollenkaan, mutta kyllä silti jotenkin, kun oikein runttaa.
Kova ajo ratkaisi ongelman lopullisesti. Etupään palat eivät kulumäjälkinen mukaan olleet koveraksi kuluneiden etulevyjen muotoiset (miten pystyinkin unohtamaan vanhat levyt eteen...). Tälläkin hetkellä ottaa vain 70 % alueelta, mutta ihan just 100 %. Lisää kovaa ajoa tulossa.
Näinkin tuon voi korjata. Venttiilistä en tiedä mitään - tai ai niin se - sekin tuli vaihdettua. Ei auttanut mitään.
Tein shakedown-testit. Kovaa vauhtia, lukkojarrutusta. Kaasua kunnolla ja jarrua pohjaan samalla. Ja alkoi ainakin nokasta lukitsemaan ja savuamaan. Sitten menikin jarruputki keskeltä autoa poikki. Taisi tulla siitäkin tänne kirjoitettua...
No ei kun putkea alle ja palat eteen samalla - no pistettiin vielä jarrusatulakin eteen - ja vielä jarruletkut että varmasti on kaikki vaihdettu. Tuli puolihyvä, käsijarrusta hyvä.
Katsastusinssi sanoi saman kuin minä tiesin - eipä ota etupää paljon ollenkaan, mutta kyllä silti jotenkin, kun oikein runttaa.
Kova ajo ratkaisi ongelman lopullisesti. Etupään palat eivät kulumäjälkinen mukaan olleet koveraksi kuluneiden etulevyjen muotoiset (miten pystyinkin unohtamaan vanhat levyt eteen...). Tälläkin hetkellä ottaa vain 70 % alueelta, mutta ihan just 100 %. Lisää kovaa ajoa tulossa.
Näinkin tuon voi korjata. Venttiilistä en tiedä mitään - tai ai niin se - sekin tuli vaihdettua. Ei auttanut mitään.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Itselleni eksoottisin vastaan tullut jarruongelma oli edelleen hallussa olevassa vm. 1995 farkku-Temprassa muutama vuosi sitten: Molemmat etujarruletkut olivat menneet tukkoon. Oireena oli tietysti tehottomuus etujarruissa ja samalla etujarrujen laahaaminen. Tukkoon menneet letkut toimivat suuntaventtiileinä, eli päästivät painetta satuloiden suuntaan jonkun verran, kun oikein poljinta runttasi, mutteivat päästäneet painetta enää takaisin, satuloista kun ei kauheasti palautusvoimaa itsessään löydy. Letkun reiästä ei ollut tosiaan tietoakaan kummallakaan puolella, kun tein letkuille vaihdon jälkeen ruumiinavauksen. Tukkoon menemisen varsinainen perussyy ei koskaan selvinnyt, liekö jotain rakenteellista vikaa letkuissa tms. Uusilla etujarruletkuilla jarrutusominaisuudet etenkin liukkaalla paranivat merkittävästi!
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
- Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89 - Paikkakunta: pohjoispohjanmaa
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Olen tässä irroittamassa jarutehostinta. Viimeinen viidestä mutterista on erittäin mielenkiintoisessa paikassa jonka saa auki kun rälläköi 13mm lenkin kahtia ja alkaa nitkuttamaan. (jos on tarpeeksi tahdonvoimaa eikä mutteri ole yhtään ruosteessa tai hapettunut) Mutta, tehostin/pedaali yhdistelmä ei hievahdakaan ala-osastaan.. Yläosa heiluu vähän. Joku niin viisas että tietää mikä siinä hämää? E: Viimenen kuuden mutteri löydetty ja irroitettu ohjausakselin tukipoteron sisältä, ei edes vaikea paikka katkaistulle lenkkiavaimelle tuon 'viidennen' mutterin jälkeen. Vaihdan tämänm tehostimen lähinnä kosmeettisistä syistä, plussaa on että se saattaa jopa vuotaa vähän : ) E2: Oivoi kun tekee tällä hetkellä mieli kirota nämä parit Alfaspesialistit jotka omien perversioiden takia on halunnut ilmoittaa että tuon jarrutehostimen irroitus on helppo homma.. Ei ole millään asteikolla. Saa sen irti kun purkaa ja purkaa ja kas auton valmistumisaikataulu on taas helposti muutaman päivän jäljessä.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 03 Joulu 2007, 21:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Toisessa 75 TS:ssä hieman jarruprobleemaa. Tehoa ei meinaa oikein löytyä, pumppaamalla hieman paranee, eikä mene poljin niin pohjaan.
Polkimen päässä on ilmeisimmin pääsylinteri, sieltä kuuluu nimittäin koriseva ääni kun jarrua polkasee. Olisiko sylinteri rikki, vai voisiko johtua vain mahdollisesta ilmasta?
Auton takapää oli auki, joten ainakin osa järjestelmästä oli tovin kuivana.
Polkimen päässä on ilmeisimmin pääsylinteri, sieltä kuuluu nimittäin koriseva ääni kun jarrua polkasee. Olisiko sylinteri rikki, vai voisiko johtua vain mahdollisesta ilmasta?
Auton takapää oli auki, joten ainakin osa järjestelmästä oli tovin kuivana.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Ilmaa siellä varmaan on. Taka jarrut ovat harvinaisen hankalat ilmata. Parhaihen onnistuu työkalulla joka paineistaa järjestelmän. Toinen tarkistettava kohde on jarrupaineen säädiin siinä pääsylinterin vieressä. Eihän se vaan vuoda?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta