156 Selespeed - ongelmia bensaruiskun kanssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
VoodooInsane
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 20:18

156 Selespeed - ongelmia bensaruiskun kanssa

Viesti Kirjoittaja VoodooInsane »

Ostin alle 2kk sitten Alfa Selespeedin ja polttoainejärjestelmän varoitusvalo sytty palaa viikko sitten. Ajelin eteenpäin ja kaasu lakkas tottelemasta, auto pysähty vähitellen ja käynnistin uudelleen jolloin taas lähti liikkeelle. Vein sen Deltan huoltoon ja kävi ilmi että sama ongelma on ollut autossa aiemminkin, sama osa mikä vaihdettii nyt on vaihdettu aiemmin kaks kertaa. Auto on otettu käyttöön -99 joulukuussa. Auto on siis käytetty ja ajettu vähän päälle 100 tuhatta. Sama valo on nyt syttynyt kaks kertaa palamaan uudestaa KAHDEN huoltokerran jälkeen yhden viikon aikana. Onkos jollain muilla ollu samaa ongelmaa?

Ois mukava tietää miten yleinen ongelma tää on. Mun tekniset taidot ei riitä kuvailemaa mitä autolle tehtii korjaamolla, mutta koitan vääntää jotain alkeelista tekstiä...Kaasupolkimen yläpuolelta vaihdettiin osa ja asennettiin uudelleen...eipä tosta taida olla hirveesti apua... :lol:

Niin joo...onneks meni takuun piikkiin, nimittäin se vaihto-osa töineen tuli maksamaan yli 500 euroo...

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Onkohan se osa oikeasti ollut rikki vai luuleekohan testeri vaan vian olevan siinä? Omassa selespeedissä vaihteiston häiriövalo alkoi vilkkua epäsäännöllisin aikavälein eikä laite suostunut vaihtamaan valon vilkkuessa ylöspäin Testeri ilmoitti viaksi vaihteiston pyörimisnopeusanturin. Osa vaihdettiin ja 10tkm myöhemmin valo vilkkui taas. Taas testeri herjasi samaa anturia. Löysivät höllässä olleen liittimen, putsasivat ja kiinnittivät. 20tkm ajettu sen jälkeen eikä ole vikoja ilmentynyt. Olisikohan ekalla kerralla vaihdettu anturi turhaan.. Kuulostaa sen varran samantyyppiseltä jutulta, että kannattais ehkä käydä kaikki liittimet läpi. Hemmetin hieno systeemi toi sele kun se toimii, mutta arvaa ottiko päähän kun tokaa kertaa alkoi piipittää ja vilkuttaa..

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 156 Selespeed - ongelmia bensaruiskun kanssa

Viesti Kirjoittaja MKT »

VoodooInsane kirjoitti:...Kaasupolkimen yläpuolelta vaihdettiin osa ja asennettiin uudelleen...
Tuo viittaisi kaasupolkimen asentotunnistimeen, ainakin JTS-mallissa ja V6:ssa on sellainen koska kaasuläppä on sähköisesti ohjattu eikä perinteisesti vaijerilla. En tiedä olisiko tuon ikäisessä Selespeedissä sitten sama potikka. Kyseessä on siis potentiometri johon itsessään ei hajoa vaan prässätyn kuoren sisällä olevat liittimien kiinnityspisteet irtoavat ajan myötä. Jos saa vempeleen irti (ainakin 166ssa aivan mahdottomassa paikassa) niin sen voi avata ja käyttää esim. epoksia liittimien paikallapysymisen varmistamiseksi.

Mutta tämä siis vain arvaus - en tiedä onko kyseessä sama juttu. Auton pitäisi kyllä pystyä käymään tyhjäkäyntiä, joten voi olla että Selessä sillä on eri funktio. Potikka on poskettoman kallis (jotain 300 euroa) Bosch-osa :roll:

VoodooInsane
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 20:18

Viesti Kirjoittaja VoodooInsane »

Jep...vika lähti pois siten, että avasin ne kaikki liittimet konenpellin alta ja puhaltelin niitä ja laitoin uudestaa kiinni. Hyvin näyttää toimivan...;)
:twisted:

Vastaa Viestiin