75 TS kytkimen vaihto
Valvoja: Moderators
75 TS kytkimen vaihto
Nyt olis edessä varmaan kytkimen vaihto. Välillä kovassa kiihdytyksessä vähän luistaa ja välillä hieman vinkuu ja kytkin ottaa kiinni vasta aivan polkimen yläasennossa. Kysymys onkin että onko esim. motonetin kytkinsarjasta mihinkään ja miten homma kannattais tehdä? Vaihdelaatikon tukikumit ajattelin vaihtaa myös samalla ja ne onkin jo hankittu. Onko muita osia mitä kannattais samalla vaihtaa kun siellä auton alla alkaa ryömiä? Vai kannattaako suosiolla viedä auto johonkin korjaamolle kytkimen vaihtoon?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jos jostain saat borg&beckin kytkinpaketin hommattua niin kestää takapotkuissa parhaiten..on myyty jossain välissä myös alkup-osana 116-sarjan alfoihin eli siis ricambi pakettiin pakattuna..
tarkista ihmeessä myös dioninpuslan kunto kun olet kerta kytkintä
vaihtamassa siis jos on väljä/murtunut ja joudut auton alla konttaamaan..
tarkista ihmeessä myös dioninpuslan kunto kun olet kerta kytkintä
vaihtamassa siis jos on väljä/murtunut ja joudut auton alla konttaamaan..

Kytkimen työsylinterin tiivisteet kannattanee tässä vaiheessa uusia, mikäli ovat alkuperäiset. TS:ssä ei tuo sylinteri ole mitenkään helpossa paikassa... Pelkästään niiden takia ei myöhemmin tarvi sitten vaivautua. Entäs rättinivelien kunto?
Vaihdoin viime kesänä Motonjetin levyn (QH merkkinen) ja kytkimen tiivisteet + kytkinhaarukan jousen omaan muokattuun versioon. Vanha asetelma näytti muuten olevan AP:n valmistama.
Vaihdoin viime kesänä Motonjetin levyn (QH merkkinen) ja kytkimen tiivisteet + kytkinhaarukan jousen omaan muokattuun versioon. Vanha asetelma näytti muuten olevan AP:n valmistama.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuota työsylinterin vaihtoa sivuten, onko kytkimen ilmauksessa joku kikka? Vaihdoin pääsylinteriin tiivisteet mutta kytkin irrotti silti väliin huonosti, sittemmin vaihdoin koko sylinterin ja nyt se vasta huonosti irrottaa. Pumppaamalla tilanne paranee mutta ekalla polkaisulla on aika hiljaista, kuitenkaan työsylinterin ilmaruuvista ei näytä saavan ilmaa pihalle?
- Epäkelpokeräilijä -
Joo, eipä paljon saa tulemaan ilmaa alhaalta, saas nähdä, kun en ole pääsylinteriä avannut. Ootko kokeillut pääsylinterin putkiliitoksesta?
Teinköhän nolosti, kun jätin kytkinakselin tiivisteen vaihteistoon vaihtamatta? Kuvittelin, että työsylinteri olisi vuotanut kytkinlevylle sitä suojakumia pitkin. No työsylinteri ainakin vuosi, se on varma. Mutta oliko vaihteistoöljyä levyllä vai kytkinnestettä...
Teinköhän nolosti, kun jätin kytkinakselin tiivisteen vaihteistoon vaihtamatta? Kuvittelin, että työsylinteri olisi vuotanut kytkinlevylle sitä suojakumia pitkin. No työsylinteri ainakin vuosi, se on varma. Mutta oliko vaihteistoöljyä levyllä vai kytkinnestettä...
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Otan myös kiitollisuudella vastaan hyvän ilmauskonstin Alfan nestekytkimen ilmaukseen. Ilmausruuvin sijainti on kieltämättä omituinen; aika heikosti ilmat tulee pihalle työsylinterin alapuoliskolta. Jarrunesteimurillakaan ei aivan kaikkea ilmaa saatu pois järjestelmästä alaspäin sojottavan ilmausruuvin kautta.
Tippakannulla nestettä ilmausruuvin kautta "vastakarvaan" pumpaten sai irrotusvoimaa kytkimeen hiukan enemmän kuin perinteisellä pumppausmetodilla. Pumppaamisessa täytyy ainakin 155:ssa muistaa pitää nestesäiliö aivan piripintaan täynnä, nesteputki pääsylinterin suuntaan kun sattuu lähtemään aivan säiliön yläreunasta.
Tippakannulla nestettä ilmausruuvin kautta "vastakarvaan" pumpaten sai irrotusvoimaa kytkimeen hiukan enemmän kuin perinteisellä pumppausmetodilla. Pumppaamisessa täytyy ainakin 155:ssa muistaa pitää nestesäiliö aivan piripintaan täynnä, nesteputki pääsylinterin suuntaan kun sattuu lähtemään aivan säiliön yläreunasta.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Erinomainen keino, kiitos vinkistä! Tulikin jo melkein vuosi kärvisteltyä nippanappa irroittavan kytkimen kanssa, kun ei meinannut saada ilmaa millään pois järjestelmästä. Ilmausruuvi vain auki ja sormivoimin työsylinteri pohjaan -> ilmat tulivat joistain muistakin ilmavaivoista tutun rusahduksen saattelemina pois järjestelmästä ja kytkin irroittaa nyt kuten pitääkin.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onhan tuosta ilmauksesta mennyt hetki aikaa, mutta tein sen ilmausliikkeen auton alla, liikuttamalla työsylinterin mäntää käsin. Ainakin itsellä oli tuo ainut millä onnistui.

unoha lässytykset ja heitä sinne sintterilevy kyl pitää..(kokemukset2,5v6levy tonni..sen jälkeen auto kulkenu senttiäkään sama kävi ku tiippanalta tuli 3.0 kokopaketti"jos tää ei kestä niin ei mikään...tasan tonni ja auto liikkunu milliäkään...sitte muukkoselta sintteri eipä pettäny kytkin (vaan joku muu,josta tuonnempana) 
mut sain ajettua edellisellä sisään auton veti vitosella tyhjää

mut sain ajettua edellisellä sisään auton veti vitosella tyhjää

Nyt on vaihdettu kytkin, loppujen lopuks ei mikään paha homma vaikka aikaa menikin. Motonetin osa (Sachs) oli sama numeroltaan kuin se mikä siellä oli asennettuna. Ilmauskin onnistui hyvin näiden ohjeiden avulla. Vielä pitää kyllä auton alle ryömiä, dionin pusla ei lähteny irti vaan hajos. Ilmeisesti puslan holkki oli ruostunu kiinni pulttiin. Tätähän ei olis ollu edes pakko irrottaa mutta eihän sitä tullu siinä vaiheessa ajatelleeksi. Nyt pitäis uus pusla hankkia, Powerflex on varmaan hyvä??
Kerro sitten mistä löysit ja paljonko maksoi se pusla. Muistaakseni Powerflex ei aiemmin ainakaan ole tuota puslaa tehnyt, mutta Superflex taas olisi.. Mutta kuitenkin.
Tuli sitten eilen käytyä kikkailemassa pitkästä aikaa TS:llä. Ainut mikä luisti 0.3s ajan oli kyllä kytkin, kun 4000:sta siirsin jalan kytkimeltä. Kannattaakohan näitä remontoida, kun tulos on +- nolla. Eikun uudestaan seisontaan... Moottorista puuttuu potku ja alusta kaipaisi päivitystä. On toi vaimon Punto vaan auto tähän verrattuna.
Projektipuolelle tulee myöhemmin juttua alustasta. Jos tolla yksille ratapäiville pääsis. Olishan se taas tonnin remontin väärti. 
Tuli sitten eilen käytyä kikkailemassa pitkästä aikaa TS:llä. Ainut mikä luisti 0.3s ajan oli kyllä kytkin, kun 4000:sta siirsin jalan kytkimeltä. Kannattaakohan näitä remontoida, kun tulos on +- nolla. Eikun uudestaan seisontaan... Moottorista puuttuu potku ja alusta kaipaisi päivitystä. On toi vaimon Punto vaan auto tähän verrattuna.


Löytyyhän noita powerflex puslia 75:een. Powerflex ja Pro&Street hinnasto. Eipä oo kovin kallis.