Pakoaukot perseestä?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Pakoaukot perseestä?

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kaikki alkoi siitä, kun jouduin purkamaan juuri pajalta tulleen, paikalleen asennetun koneen irti, koska pakosaraja osui moottoritilan seinään. Tämä asia on yleisesti tiedossa. Sitä en ole kertontut, että valvoin öitä miettien, mitä sanoisin sille jannulle, joka lisäksi iski portattuun koneeseen lähes 2 milliä liian pienet pakotiivisteet. Helvetinmoiset lipareet roikkuivat pakokanavassa. Mutta ehkä vika ei ollut sinisen lippalakin alla vaan alunperin Italiassa.


Kuva

Tässä kuvassa on portattu kansi ja uusi tiiviste, ei jannun laittama. Pientä heittoa siis. Voisi olettaa, että vika on kannessa - että sitä on jyrsitty tiivisteeseen nähden liikaa toiseeen suuntaan. Mutta ei - todisteita seuraavassa kuvassa. Kannattaa kiinnittää huomio kello 20:00 olevaan kohtaan. Kello kahdeksassa tiiviste on valmiiksi yli sisäänpäin. Kun pakosarja on kiristetty, on tuo kohta aivan helvetisti yli. Tiiviste on aaltomallinen. Kun aalto suoristuu, niin reikä pienenee.

Kuva

Äkkäsin tallin nurkassa olleen histausjigin, eli alkuperäisen 3.0-kannen (kuva yllä), ja iskin uudet tiivisteet sen päälle. Sama vika - hitto, makaronin verran toleranssia - tiivisteet eivät ole keskellä. Eli ei ole meiläläisen porttauskannessa tehty ylimääräisiä jyrsintöjä pakopuolelle. Tämä on viimeksi kuulemani ekspertin mukaan hyvä - kuulemma pakopuolen avartaminen on taiteenlaji, jossa menestymisen mahdollisuudet ovat huonot. Kannattaa kuulemma jättää pakopuoli jyrsimättä, jos talenttia on vain vähän.

Kuva

Tarkistin vielä vanhat patarautapakosarjat. Ei sielläkään oltu oltu turhan tarkkoja. Ruuvinreikien ja pakoaukon väli heitteli.

Täten päätän tämän teknisen aivopähkinän seuraavaan lopputulokseen: voi olla, että Alfa ei ole suunnitellut pakoaukkoja päin persettä, vaan käsittämättömät heitot ovatkin virityskeinoja ja muodostavat pykäliä, jotka estävät virtauksia taaksepäin. Voi lisäksi olla, että epäsymmetrisiin aukkoihin tehdyt, symmetriset, ja puristuksessa pakoaukkoihin pienenevät tiivisteet ovat hyvät.

Hoonasin kuitenkin "hyviä" tiivisteitä huomattavasi isommaksi ennen kiinnitystä. Voi tosin olla, että ylimääräinen kuparitiiviste olisi palanut irti pakokanavasta aikanaan, vaikka sen olisi jättänyt viilaamatta. Tietysti voi olla, että huomaan huomenna tallissa, että tiivisteetkin ovat epäsymmetriset ja joudun ampumaan itseni.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Pakoaukot perseestä?

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Seiska5mma kirjoitti: Tietysti voi olla, että huomaan huomenna tallissa, että tiivisteetkin ovat epäsymmetriset ja joudun ampumaan itseni.
Elä hyvä mies masennu!!! Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. Viimeistään sit kun Alfan koneen murauttaa käyntiin niin kaikki muu iso ja pikku murhe tuntuu tois arvoiselta.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Tänään tuli toppi eteen, vaikka vastamäkeä ei ollut edes näkyvissä. Pakosarjan lämmöneristenauhaa kiinni pitävä klemmari oli niin "iso", että sarjaa ei saanut enää paikalleen saati laipan mutteriakaan kiinni. Klemmarin irrottaminen oli totta kai säälittävän helppo homma, mutta siihen ajatukseen loppui remontti-into tältä päivältä. Mutta eiköhän kone ole apulaitteineen paikalla tämän viikonlopun jälkeen. Tai ainakin melkein.


Knoppitietoa: Laturiin kaksi uutta laakeria ja laakereiden asennus autosähköliikkeessä - 108 euroa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Seiska5mma kirjoitti: Knoppitietoa: Laturiin kaksi uutta laakeria ja laakereiden asennus autosähköliikkeessä - 108 euroa.
:shock: Mistä ne on tehty :shock:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Seiska5mma kirjoitti: Knoppitietoa: Laturiin kaksi uutta laakeria ja laakereiden asennus autosähköliikkeessä - 108 euroa.
Maksimissaan puoleenhintaan olisin tehnyt! :mrgreen: :drinking: :drinking: :silly:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Olen jo alkanut levitoimaan Alfan remontissa - - Laturissa ei edes ollut vikaa. Heitin sen sähköliikkeeseen ja sanoin, että korjatkaa kaikki kaiken varalta, en halua ottaa sitä irti enää koskaan. Sitä saa mitä tilaa :mrgreen: :crazyeyes:

Vastaa Viestiin