Jakohihnanvaihto 2.0 T.S vm.99

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Jakohihnanvaihto 2.0 T.S vm.99

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuli tuohon 166:seen vaihdettua jakohihna ja tasapainohihna. Työnä loppupeleissä helppo, perustyökalut riittää. En käyttänyt nosturia, erikoistyökaluja yms.
Jätin venakopan irroittamatta, pyöritin koneen niin että pako ja alamerkki olivat kohdallaan. Tein ajoitusmerkin imupuolelle. Hilut pois ja uutta hihnaa paikalleen. Hihnassa on merkit jotka laitoin pyörillä oleville merkeille kohdilleen. Muuten seurasin tuota täällä olevaa hihnanvaihto ohjetta.
Vaihdoin varmuudeksi vesipumpun.

Osat:

Motonet:
Vesipumppu 34.90
Jakohihna 29.90
Tp-hihna 23.20
Välipyörä 30.00
JH-kiristin 69.90

T.Muukkonen:

Tp-kiristin 41.30

Yhteensä: 258.80e
Lisäksi jouduin ostamaan 10.8 pultin 8*30mm koska välipyörä oli muuttunut metalliseksi ja samalla sen kiinnitys. Ihan normi 8.8 en viitsinyt laittaa.

Onhan tuo vieläkin kallista. Mutta edullisemmin noita ei varmaan mistään saa. Itsellä vielä varaosa toimitus meni käsiin niin otin hihna Deltasta 68.00e ja tasapainokiristimen myös 59.50e
Mutta ei tuota hommaa kannata arkailla jos on autoja korjaillut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Entäs alapyörä? Sitä et vaihtanut?
Se on järkevää vaihtaa joka kerta. Remmi tekee niin jyrkän mutkan siellä alhaalla että pyörän hammastuksen on oltava timmissä iskussa.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Enpä sitä vaihtanut. Vaihdetaanko se ihan rutiinisti?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Se kannattaisi vaihtaa jokaisen hihnanvaihdon yhteydessä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mitä se alapyörä maksaa?


Edit: Olikin tuolla toisessa ketjussa mainittu; Kampiakselin hihnapyörä 88,18 €. Aika paljon siihen verrattuna, että loput rojut maksaa ykskasiin tarvikkeena 140 €.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Alapyörää ei saa ainakaan Motonetista. DA kamaa näyttäis olevan. Siinä 100€ kieppeillä se oli kun omaani ostin.
Nokkapyörätkin pitäisi vaihtaa joka toisella kerralla, kuulemma. Alkaa tulle remmihuolto hintoihinsa :evil:
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei s-tana :evil: Minen kyllä ala vaihtamaan puolta moottoria sadantonnin välein.
- Epäkelpokeräilijä -

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Kysymys kuuluu, vaihtaako DA tuon pyörän tai käskeekö tehdas vaihtamaan sen hinnan vaihdon yhtydessä? Mitenkäs nuo nokka-akselien hihnapyörät? Kehoittaako tehdas niitä vaihtamaan?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eipä noita kyllä ole muihinkaan tullut vaihdettua. AjOpelin 16v meni monesti hihnasta hampaat juuri alapyörältä mutta liian pitkään ajetun hihnan piikkiin ne meni. Silmämääräisesti Alfasta pyörät tarkistin mutta eipä se kyllä todellisuudessa kerro mitään. Tietty korjaamot vaihtavat mielellään kaikki osat koska saavat näin rahaa ja ehkä nostavat jopa sitä auton luotettavuutta. Seurasin läheltä sitä GM:n ponnistelua jakopäiden kanssa. Tuli päivitettyä osaa, työohjetta ja vaihtoväliä lyhennettiin 120-> 90 -> 60 tkm. Yhteistä tekijää Alfan kanssa huomasi heti, ratkaisevat osat Made in Canada, jakohihna pyörittää vesi pumppua, tiukkoja mutkia, kapeahko hihna (GM:llä osassa todella kapea) ja osa kiristyspaineesta ohjataan hihnan selkäpuolella jonka hihnan valmistajat kieltävät (tuo on kyllä nykyään normikäytäntö).
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuntuu, että tuon hihnan osalta on alettu kaivamaan verta nenästä jo suunnittelupöydän ääressä. Mikä ihmeen idea on ollut jättää se nyöri niin kapeaksi? Olisihan siellä tilaa ihan kunnollisellekin remmille, eikä tuossa kohtaa varmaan voida puhua mistään kustannussäästöistäkään. Varsinkaan, kun muutaman takuukorjatun koneen hinnalla saisi aika monta remeliä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin