Lambdan toiminta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Lambdan toiminta

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Niin ihmettelin tuossa vaan, kun mittasin lambdalta tulevan jännitteen tuossa 164 2.0 ts:sä ja näytti pysyvän tasan tuossa 0.4 volttia. Vaihdoin lambdan, koska tietääkseni jännitteen pitäisi vaihdella tietyn verran, eikä pysyä samassa.. No vaihdettuani anturin tein mittauksen uudestaan ja nyt pysyy vieläkin samassa tuo jännite... Noin 0.4 volttia. Kun muistelisin edellisessä autossa lambdan lukeman olleen tyhjäkäynnillä n. 0.3-0.5v ja ajossa n. 0,5-0,8v. Vai kuuluuko tuon jännitteen pysyä Alfassa noin samanlaisena?

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Lambdan toiminta

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Vilpo kirjoitti:Niin ihmettelin tuossa vaan, kun mittasin lambdalta tulevan jännitteen tuossa 164 2.0 ts:sä ja näytti pysyvän tasan tuossa 0.4 volttia. Vaihdoin lambdan, koska tietääkseni jännitteen pitäisi vaihdella tietyn verran, eikä pysyä samassa.. No vaihdettuani anturin tein mittauksen uudestaan ja nyt pysyy vieläkin samassa tuo jännite... Noin 0.4 volttia. Kun muistelisin edellisessä autossa lambdan lukeman olleen tyhjäkäynnillä n. 0.3-0.5v ja ajossa n. 0,5-0,8v. Vai kuuluuko tuon jännitteen pysyä Alfassa noin samanlaisena?
Milläs mittasit?

Lambdan jännite pitkällä keskiarvolla on hyvinkin lähellä 0,4 volttia. Optimiseoksen arvo on 0,7, mutta säädön hitauden vuoksi nuo ylöspäin tulevat piikit ovat niin lyhyitä, ettei ainakaan yleismittari saa noista selvää. Oikea konsti on mitata oskilloskoopilla tai jollain nykyaikaisella muistiyleismittarilla..

Pakokaasuanalysaattori on tuossa hommassa myös tiukka apuväline.... Ilman on aika vaikea päätellä mikä on se seos....

Tietysti noiden yhdistelmä, eli autoon asennettu seosmittari pitäisi ehtiä kaikkiin noihin vaihteluihin mukaan.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

alexxx
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 08:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja alexxx »

Missä kohtaa tuo vaihtamasi lambda sijaitsee? Pakosarjassa vai katilla?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Optimiseoksen arvo on 0,7V
Tarkoitat varmaan tehojen kannalta optimin?

Eikös tommosen kapeakaistasen lambdan käyttökelpoinen alue ole vain siinä 0,45 voltin molemmin puolin, hyvin lähellä. Eli siirryttäessa pois stoikiometriseltä alueelta, esim. kiihdytettäessa, ei tommonen anturi näytä enää käyttökelpoista (säädön kannalta) arvoa. Ja edelleen eikös noi ruikutkin sivuuta sen labdan antaman arvon juuri esim. kiihdytettäessa kovemmin, eli suuremmilla kuormilla, ja luottavat muiden antureiden arvoihin.

Säädettävissä ruiskuissahan tuo kuormitusarvon saa asettaa (niissä joissa on suljetunpiirin labda säätö), ainakin kaasuläpän avaumaan sidottuna. Eli esim. 70% avaumaan asti huomioidaan labda ja sen jälkeen otetaan tiedot muualta (ilmamääränmmittari, läpänasento, ilmanlämpötila, MAP)

Vielä niistä arvoista. Omalla yleismittarilla (varmaan 10v vanha Fluke), arvo hyppii kyllä selvästi, toisaalta oma lotja ei kovin tasaisesti käykkään ja labdakin on vaan omanhuvin vuoksi kiinni, ei ruiskussa. Jos mittari on toooodella hidas, niin ruisku saattaa ehtiä säätämään seosta nopeamminkuin kuin mittari reagoi. Viisarimittarilla näkisi, mutta sellaista EI saa käyttää, kun niissä on yleensä pieni sisäinen resistanssi ja se saattaa polttaa anturin. Eli Garretin suosittelema oskiloskooppi on hyvä. Tai sitten tosiaan se seosmittari (noitakin saa "tarvikkeena", hinta ehkä jotain 50e).

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

markkul kirjoitti:
Optimiseoksen arvo on 0,7V
Tarkoitat varmaan tehojen kannalta optimin?
Njoo., lähinnä niin. :oops: 0,5 volttiahan on se stökiometrisen seoksen (14,7:1) tarkka optimiarvo kapeakaistaisella lambdalla. 0,7 voltin yli ei kannata mennä, jos halutaan katin jotain vielä kestävän.

Lopputeksti Markulla täyttä asiaa, eli täyskaasulla, lambdan arvolla heitetään useimmissa järjestelmissä vesilintua ja ECU laskee arvoja muiden parametrien mukaan. Silloin ei pysty lambdasta seuraamaan kuin sen, ettei mene vain liian laihalle.
Vielä niistä arvoista. Omalla yleismittarilla (varmaan 10v vanha Fluke), arvo hyppii kyllä selvästi, toisaalta oma lotja ei kovin tasaisesti käykkään ja labdakin on vaan omanhuvin vuoksi kiinni, ei ruiskussa. Jos mittari on toooodella hidas, niin ruisku saattaa ehtiä säätämään seosta nopeamminkuin kuin mittari reagoi. Viisarimittarilla näkisi, mutta sellaista EI saa käyttää, kun niissä on yleensä pieni sisäinen resistanssi ja se saattaa polttaa anturin. Eli Garretin suosittelema oskiloskooppi on hyvä. Tai sitten tosiaan se seosmittari (noitakin saa "tarvikkeena", hinta ehkä jotain 50e).
Fluke on aina Fluke, vaikka olisikin 10v vanha. Ei tuohon laatuun kiinanpojat pääse ikinä.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Vastaa Viestiin