Onko samoja ongelmia ollut? Renkaat kuluu oudosti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Onko samoja ongelmia ollut? Renkaat kuluu oudosti

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Niin, ongelmat liittyy siihen, kun vaihdatin taka-akselin renkaat eteen, niin alkoi helvetinmoinen jyrinä pikku nopeuksissa.

No, aluksi luulin, että on jotakin muuta vialla laakerit, ja niin sanoi korjauspajan heppukin, että alfassa on laakerit paskana, kun se ajeli tarkistus mielessä sparkkista.

No, sanoin että vaihdetaan ne laakerit sitten, kun koeajon jälkeenkin oltiin varmoja, että ne on sökönä! Mutta, kun alkoi miettimään mistä ongelmat alkoi, niin tsekattiin nokialaisen kuvio. Sehän oli apparin kuskinpuolelta pahasti sahanlaidalla ja se antoin sitä junksuttavaa ääntä.

Pystyykö sparkissa säätämään takakulmia, kun renkaat menevät siellä piloille vääristä kulmista johtuen?
Viimeksi muokannut Dobber, 14 Loka 2005, 23:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

156:n camberia ei pysty säätämään, mutta aurauskulmilla pystyy vaikuttamaan paljon renkaiden kulumiseen. Onko vakioalusta vai madallettu?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Vakio alusta.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ja renkaiden merkki on?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Nokian NRHi 205/55/16. Nopeusluokka 210 km/h se on mittarin mukaan kyllä muutamaan otteeseen tullut ylitettyä. Liekkö siinä syy kuvion rikkoontumiseen. Nopea rengas kulumaan nokialainen, mutta muuten kyllä mukava rengas muilta ominaisuuksiltaan, ehkä alfaan liian pehmo rengas.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuskin TS:llä saa H-luokan renkaita ylikuumenemaan. Nopeusluokkahan tarkoittaa, että fillarit kestävät päästellä pidemmänkin ajan sitä 210:tä.

164 TS:llä tuli joskus päästeltyä muutama kymmenen kilometriä kahtasataa, alla Q-luokan (max. 160 km/h) kitkat. Tuli ne renkaat mieleen vasta jälkeenpäin :oops: mutta eivät tainneet ottaa itseensä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:tuli joskus päästeltyä muutama kymmenen kilometriä kahtasataa, alla Q-luokan (max. 160 km/h) kitkat. Tuli ne renkaat mieleen vasta jälkeenpäin mutta eivät tainneet ottaa itseensä.
Jotenkin tuttu tilanne itsellekin. Parikyt kilsaa oli jo menty n. 170km/h, kun tuli renkaat mieleen. Olivat sisäreunasta pikkaisen kulahtaneen sahalaidalle.
Autoliikkeen laina-auto aikanaan kaverin porukoilla ja oli uudet kumit.

Aiheeseen... Missäs kunnossa iskarit on taka-akselilla? Eikös heikot iskarit yhdistettynä huonoihin aurauksiin voi tehdä renkaille noin?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko samoja ongelmia ollut? Renkaat kuluu oudosti

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Dobber kirjoitti:Mutta, kun alkoi miettimään mistä ongelmat alkoi, niin tsekattiin nokialaisen kuvio. Sehän oli apparin kuskinpuolelta pahasti sahanlaidalla ja se antoin sitä junksuttavaa ääntä.
Ajankohtainen aihe myös täällä (ja tuttu myös MKT:n molemmista Alfoista). Sisälaita kuluu "sahalaidalle" ja renkaat huutavat taajamanopeuksissa kuin syötävä. Renkaan kuluessa lisää jyrinä alkaa kuulua myös suuremmissa nopeuksissa ja koko auto tutisee. Ainakin Goodyear Eagle F1-renkaissa ilmiö on todella voimakas. Tarkoituksena on etsiä seuraaviksi kesärenkaiksi sellaiset, joiden kuvio ei edesauta ko. kulumista. Pirelli P-Zero Rosso saattaisi sisäreunan kulutuspinnan kuvion puolesta olla sopiva rengas.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Ilkeä on kuunnella sitä jurinaa ja hirmu kiire on aina päästä isommalle baanalle ajelee! Sen jurnutuksen kyllä kuulee myös jalkkarilla tepastelijat.

Mitenkä on talvirenkaitten kanssa se on ruvennut mietityttämään? Minulla on Continentalin kitkat aivan uudet 195/65/15, eipä ole hauskaa, jos ne kuluu epämääräisesti!

Käyn kyllä säädättämässä Sparkista auraukset, jospa se auttaisi ongelmaan hiukan...?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Uskoisin että syy ilmiöön löytyy pelkästään virheellisistä pyöränkulmista. Itselläni on kokemusta ilmiöstä 155:n taka-akselilta joka ei edes tarjonnut säätömahdollisuuksia. Auton kolarihistorian selvittyä ainoaksi ratkaisuksi jäi auton myynti. :roll:
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

166 kirjoitti:Uskoisin että syy ilmiöön löytyy pelkästään virheellisistä pyöränkulmista.
Juu, mulla oli aikoinaan sama ongelma, kun ostin oman 156:ni; ratkaisu löytyi, kun säädätin nuo aurauskulmat, "viturällään" olivat ja pahasti ..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Uskon, että säädätys tehoaa ja seuraavana vuonna on muutenkin isompien alujen ja renkaiden hankinta edessä ja ehkä muutakin viritelmää.

Eipä ole uutta sinänsä kaikissa aijemmissa, niin nissanissa, toyotassa, opelissa kuin peugeotissakin on joutunut säädättämään auraukset.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Tutun kaverin GTV:ssä nokialaisten renkaiden kanssa samaa ongelmaa. Joka toinen kuvio on korkeempi kuin vastaavasti joka toinen. Eli siitä muodostuu tavallaan semmoinen sahalaitakuvio. Pienessä nopeudessa karmee jurina. Renkaat menevät ilmeisesti takuuvaihtoon. Renkaat on Nokian Z, alusta vakio ja pyöränkulmat kohdillaan.

Katsotaan miten homma etenee ja kerrotaan sitten lisää..

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kuten tuossa aiemmin 155156 mainitsikin niin tuttua juttua. Tuntuisi olevan yhdistelmä sopivaa renkaan kulutuspintaa ja spekkien ulkopuolella olevia pyöränkulmia. Jos unohdetaan renkaan kuvio pois muuttujien listalta niin helpoiten kai saa aikaan reippaalla madalluksella = negatiivinen camber kasvaa. Samalla jos sattuu vielä olemaan auraus harituksen puolella niin avot. Tuon harituksen saa myös aikaan esim. väljillä tukivarsien puslilla jotka nopeuttavat ilmiön syntyä.

Vaikka kaikki on pyöränkulmissa pielessä, niin välttämättä rengas ei kulu noin. Tässä astuu peliin se kulutuspinnan kuvion vaikutus. V-muotoinen kulutuspinta tuntuu olevan herkempi tälle ilmiölle.

Ja toisinpäin eli vaikka alustassa kaikki muu olisi kunnossa paitsi että auto on madallettu, niin sopivilla renkailla saa sisäreunan sahalaidalle.

Alkuperäisen kysyjän autossa lienee joko edessä väljä ylätukivarsi tai sitten takana poikittaistukivarsissa on väljyyttä. Jos oikein ymmärsin että renkaat olivat takana kuluneet sahalaidalle niin kannattaa tsekata nuo poikittaisvarret. Ja sitten pyöränkulmat - takaa aurausta voi säätää.

Talvirenkaat eivät yleensä kulu kesärenkaiden tavoin.

Ja ajoittaisilla renkaan nopeusluokan ylityksillä ei varmaan tuota ilmiötä saa aikaan - 2.0 TS ei kovin paljoa yli 210 km/h kuitenkaan kulje.

tjupekk
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 18:53
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tjupekk »

Saman ongelman kohtasin kans karvaasti. Hajos koko eturengas, raudat vaan loisti sisäreunasta. Enpä ollut huomannut seurata kulumista. Ajoin 156:ni Deltalle Seinäjoella ja kysyin missä vika. Arveli auraukulmia ja tarkistuksen jälkeen selvis milli haritusta. Laittoivat millin aurausta. Täytyy seurata tilannetta, ajolle tuntuu ainakin paremmalle.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mitähän 156:lle tyypillistä vikaa tai huonoa ominaisuutta mun yksilöstä *EI* löydy. ;) Näyttivät tosiaan kesärenkaat olevan kuluneet sisäreunastaan sahalaidalle. Ei ihme, että jurisi tietyissä nopeuksissa voimakkaasti. Pitänee tsekata ne poikittaistukivarret ja aurauskulmat.

Mitenkäs te, joilla sahalaidalle kulumista ei ole ilmennyt, minkälaisilla ja ennen kaikkea miten kuvioiduilla renkailla ootte ajaneet?

Vastaa Viestiin