156:n aurauskulmat, pielessäkö ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

156:n aurauskulmat, pielessäkö ?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Terveppä terve,

Olisi kysymys 156:n aurauskulmista. Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen 156 oli lievästi sanoen liian yliohjautuva. Pienikin ratin käännös ja hyvä, ettei metsään menty. Moottoritienopeuksilla suorastaan pelotti. Noh, mitäpä tässä – vein aurauskulmat säädettäväksi Hyrylän Teboilille hieman ennen joulua. Raportti käteen ja auto takaisin noin 65 euron hintaan.

Nyt olen ajellut autolla hieman yli kuukauden, eikä ajo-ominaisuudet ainakaan parempaan suuntaan ole menneet. Se on edelleen voimakkaasti yliohjautuva. Noh, katselin eturenkaita silmämääräisesti ja olin havaitsevinani niissä haritusta, kun ratti on suorassa. Haritusta jopa niin paljon, että sen todella havaitsee. Jos rattia kääntää kumpaan suuntaan tahansa on auton renkaat kuin väyrysen silmät ?!?

Service CD tietsikkaan ja etsintä käyntiin. Lopulta löysin erään mitan, joka kuvan mukaan olisi aurauskulmien mitta: rapiat 2 mm haritusta. Ajoin tänään auton talliin kipsilevyn rutjakkeen päälle johon sain piirrettyä tarvittavat merkit niin vasemman kuin oikean vanteen etu ja takareunoista. Mittojen erotukseksi sain +10 mm, mittasin toisenkin kerran ja sama tulos. Mitään insinööritiedettä ei menetelmäni ole, mutta olinpa saavani vahvistusta käsitykselleni, ehkä?. Renkaat eivät ole kuluneet mitenkään oudosti, joten se ei anna indikaatiota asiaan.

Raportissa aurauskulmat on ilmoitettu asteina ja minuutteina ?!? Miksi ei millimetreinä ? Jokatapauksessa ne ovat seuraavat:
- vasen etu -0ast08´ (haarukka on -0ast15´ - -0ast05´)
- oikea etu -0ast13´ ( ” )
- Kokonaisauraus etu -0ast 22´

Proosallisen höpinän jälkeinen kysymykseni on:
1) Onko todella niin, että etuvetoisessa autossa on haritusta eturenkaissa ?
2) Tuo 10 mm lienee aivan liikaa ?
3) Miten te olette itse aurausta mittailleet ?
4) Kusetettiinko minua aurauskulmien säädössä ? Kannattaako enää yli kuukauden jälkeen asiasta reklamoida ?
5) Mikä olisi luotettava paikka pk-seudulla missä tuon työn voisi teettää ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Hitto kun en nyt jaksa hakea autosta kuponkia millä faijan auto on säädetty, siinä on kulmat asteina minuutteina jne....

Kyllä 10 mm on aivan liikaa.

Itse olen käynyt autot säädättämässä Ruskeasuon Teboililla. Ei ainakaan ole vielä ollut valittamista.

En tiedä vaikuttaako etuvetoisuus miten pyöränkulmiin mutta kilpurissa yleensä pidetään milli pari haritusta etupäässä jotta kääntyy nöyremmin mutkiin.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156:n aurauskulmat, pielessäkö ?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

1) Onko todella niin, että etuvetoisessa autossa on haritusta eturenkaissa ?
Yleensä on, takavetoisessa taas hiukan aurausta.
2) Tuo 10 mm lienee aivan liikaa ?
Todellakin!
3) Miten te olette itse aurausta mittailleet ?
Liidulla valkoiset läiskät renkaiden kulutuspintaan pystysuunnassa keskelle rengasta, tarkoitukseen tehdyllä erikoistyökalulla (harjateräksen pätkä jossa piikit päissä) viirut liitumerkkeihin, työnnetään autoa puoli renkaankierrosta ja katsotaan työkalun avulla paljonko heittää viiruista. Menetelmän tarkkuus ehkä plus miinus milli jos tarkasti tekee.
4) Kusetettiinko minua aurauskulmien säädössä ? Kannattaako enää yli kuukauden jälkeen asiasta reklamoida ?
Kannattaa ainakin yrittää. Voivat kyllä väittää että olet säädön jälkeen ajanut kiveen tms.
5) Mikä olisi luotettava paikka pk-seudulla missä tuon työn voisi teettää ?
Ruskeasuon Teboilia on useampikin kehunut.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Etuvetoisessa on todellakin haritusta edessä mutta ei missään nimessä 10mm! Tästä on tarkemmin juttua toisessa ketjussa mittausohjeineen. Itse väsäsin sahan lasertähtäimestä apuvälineen jolla sain mitattua kulman.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kulmien säädössä täytyy ottaa huomioon myös, että onko kyseessä vakiokorkuinen vai madallettu auto.

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: 156:n aurauskulmat, pielessäkö ?

Viesti Kirjoittaja Garrett »

JiiPee kirjoitti: Raportissa aurauskulmat on ilmoitettu asteina ja minuutteina ?!? Miksi ei millimetreinä ? Jokatapauksessa ne ovat seuraavat:
- vasen etu -0ast08´ (haarukka on -0ast15´ - -0ast05´)
- oikea etu -0ast13´ ( ” )
- Kokonaisauraus etu -0ast 22´

Proosallisen höpinän jälkeinen kysymykseni on:
1) Onko todella niin, että etuvetoisessa autossa on haritusta eturenkaissa ?
2) Tuo 10 mm lienee aivan liikaa ?
3) Miten te olette itse aurausta mittailleet ?
4) Kusetettiinko minua aurauskulmien säädössä ? Kannattaako enää yli kuukauden jälkeen asiasta reklamoida ?
5) Mikä olisi luotettava paikka pk-seudulla missä tuon työn voisi teettää ?
Asteina ilmoitetaan sen takia, että se on absoluuttinen arvo. Asteisiin ei vaikuta mm. rengaskoko tai mittauspiste. Mittauspisteen valitsemalla vanteen reunasta tai renkaan ulkoreunasta voi saada ihan erilaisia millimetrituloksia.

1) Ei aina, riippuu ihan automerkistä tai suunnittelijasta.
2) On
3) nelipyöräsuuntauslaitteella :)
4) En usko, että kusetettiin. Nuo sinun mainisemasi astearvot ovat suunnilleen 1-2 mm haritusta vastaavat. En nyt jaksa tarkkaan laskea ja se vannekokokin tarvittaisiin laskemiseen.
Uskon, että mittalaitteiden kalibrointi on perustaltaan ollut perseellään tai vanteenheiton kompensointi mennyt pieleen. Tahaton mittalaite- tai työvirhe.
5) Hmmh.. :)

P.S. Etupyörien erisuuruiset arvot vasemmalla ja oikealla eivät välttämättä ole huonon säätäjän syytä, vaan sillä on vain kompensoitu takapyörien suuntaa... todennäköisesti taka-akselillakin on 4-6 minuuttia eroa aurauksessa.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset NOPEISTA ja asiantuntevista ohjeista :-D Auto todellakin kääntyy niin äkäseen ettei ehdi kunnolla "kissaa" sanoa. Soittelen tuonne Hyrylän Teboilille. Itse en ala niitä säätelemään (ei taitoa eikä tietoa). Jos ei muu auta niin nuolen tassuni taistelun karvaana tappiona ja suuntaan sitten tuonne Ruskeasuon Teboilille.

Garret: tarkistin raportin takapyörien osalta ja eroa läysin 2 minuutin verran.

Vitsit, taas kannatti kysellä. Nyt ei suututa enää niin paljoa ja verenpainekin on saavuttamassa normaalilukemat :wink:
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

JiiPee kirjoitti:Kiitokset NOPEISTA ja asiantuntevista ohjeista :-D Auto todellakin kääntyy niin äkäseen ettei ehdi kunnolla "kissaa" sanoa. Soittelen tuonne Hyrylän Teboilille. Itse en ala niitä säätelemään (ei taitoa eikä tietoa). Jos ei muu auta niin nuolen tassuni taistelun karvaana tappiona ja suuntaan sitten tuonne Ruskeasuon Teboilille.

Garret: tarkistin raportin takapyörien osalta ja eroa läysin 2 minuutin verran.

Vitsit, taas kannatti kysellä. Nyt ei suututa enää niin paljoa ja verenpainekin on saavuttamassa normaalilukemat :wink:
Aina kannattaa kysyä? :-D

Jos eroa on ollut takana 2 minuuttia, niin tuo on periaatteessa ihan rajoissa. (Rippuen suunnasta) Itse vain teen noita vähän tarkemmalla sihdillä - parin minuutin heitto tulee vain sairaan helposti muttereita kiristäessä - joskus vaan ei pidä tyytyä siihen vaan, pitää ottaa vähän "ennakkoa" ennen kiristystä, jotta lopputulos on oikea.

Kuten sanottu, jos silmällä näkee harituksen, niin mittalaitteessa tai kompensoinnissa on ollut vikaa. Uskoisin, että tällainen tunnustettaisiin firmassa, joka haluaa pitää kiinni maineestaan.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Minulla näyttää säädetyn Vianor`illa 27.7.2005 seuraaviin arvoihin
(madallettu - 35 mm, renkaat 225/45/17 kesä/talvi)

27.7.2005
etu
+ 0 ast 05`
+ 0 ast 05`
taka
+ 0 ast 15`
+ 0 ast 15`

edellinen säätö kesältä 2004, jota muutettiin eturenkaiden sisäreunan kulumisen takia noihin ylläkerrottuihin

14.5.2004
etu
- 0 ast 03`
- 0 ast 03`
taka
kuten edellä 27.7.2005

Käyttäytyy mielestäni tasapainoisesti ja kuluminen näytti ainakin vähentyneen.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Nonni, nyt on kulmat viritetty uuteen uskoon. Kävin suosittelemallanne Ruskeasuon Teboililla, koska sain ajan sinne hetimmiten. En olisi jaksanut pidempään enää odotella - psykologinen juttu varmaan. En viitsinyt soitella Hyrylän TB:lle, olihan heidän tekemästään hommasta kulunut kuitin mukaan melkein 2 kk:tta (5.12.). Uskon, että parhaansa siellä yrittivät.

Nyt tehdystä toimenpiteestä ei tullut raporttia käteen, olisi pitänyt pyytää etukäteen ?!?! Asentaja kertoi kulmien olleen edessä asteen verran pielessä ja sanoi jättäneensä sinne haritusta 10 minuutin verran. Mitä lie tuo sitten millimetreinä tarkoittaakaan 15 tuumaisilla peltivanteilla ja normaalialustalla?

Ajo on ainakin näillä sohjokeleillä vakaata. Ei vetele eikä hamua metsän suuntaan enää. Renkaissa oli lopulta havaittavissa molempien reunojen lievää pyöristymistä, ja jos jatkanut olisin, olisi varmaan molemmat menneet ajanoloon kelvottomiksi ennenaikojaan.

Mikäs olisi sopiva opus, jos vaikka haluaisi hieman perehtyä näihin pyöränkulmien geometriaan ? Siis jossa asiat olisi selvitetty kansankielellä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Vaihdoin alatukivarren eteen, mutta en säätänyt aurauskulmia. Nyt yli 120km/h ajaessa moottoritiellä ohjauksesta katoaa alfamainen tunto ja kaistanvaihdot yms. on todella epävarmaa. Onko vika väärissä aurauskulmissa vai onko kitkat niin löysät?

Auto on juuri katsastettu, ja en ole ennen kitkoilla ajanut noin kovin!!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^ Eikös tuollaisen operaation jälkeen kulmat pitäisi säätää?
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin