155 pyyhkijänsulat "kramppaa" tihkuasennossa
Valvoja: Moderators
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
155 pyyhkijänsulat "kramppaa" tihkuasennossa
Ongelma: Kun pyyhkijät laittaa tihkulle, noustuaan vasempaan laitaan jää pyyhkijät hetkeksi kramppaamaan ennen kuin lähtevät takaisin alas. Alhaallakin ne tärisevät ennen kuin pysähtyvät hetkeksi. Kun pyyhkijöitä pitää päällä, ne "lämpiävät" ja alkavat toimia normaalisti. Ongelma siis vain tihkuasennossa. Olisko sähkövika vai...
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Tyyppivika tuo pyyhinten junnaaminen, omissa 155:ssa ja Tipossa/Temproissa on ollut samaa vaivaa. Hyvät ohjeet vaivasta toipumiseen löytyy täältä:
http://www.daiblack.f2s.com/alfa155com/ ... wipers.htm
EDIT: Linkki päivitetty toimivaksi.
http://www.daiblack.f2s.com/alfa155com/ ... wipers.htm
EDIT: Linkki päivitetty toimivaksi.
Viimeksi muokannut TeroV., 19 Loka 2008, 23:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
155:sen ja Temprojen sulkasysteemi on kyllä syvältä. Tipon pyyhkijänvarret sopivat 155:eenkin suoraan, joten sillä muutoksella pääsee käyttämään tavanomaisia pyyhkijänsulkia. Tai sitten tekee radikaalisti kuten minä: rälläkällä varret poikki ja sopivat koukkupäiset varret originaalitynkien jatkoksi.Rolle kirjoitti:Mutta kun vaan kaikkeen tottuu, jopa niihin surkeisiin pyyhkijänsulkiin kun niitä ei joka essolta löydy
Jos tuon mekanismin viitsii irroitella moottorin herkistystä varten, niin sitten kannattaisi samalla irrotella kaikki pyyhinkoneiston nivelet ja rasvailla ne vaseliinilla.
Mä vaihdon omaan 155:ni pelkät pyyhkijöiden kumit vanhoihin runkoihin. Oli helppo homma ja hyvin toimivat taas.TeroV. kirjoitti:155:sen ja Temprojen sulkasysteemi on kyllä syvältä. Tipon pyyhkijänvarret sopivat 155:eenkin suoraan, joten sillä muutoksella pääsee käyttämään tavanomaisia pyyhkijänsulkia. Tai sitten tekee radikaalisti kuten minä: rälläkällä varret poikki ja sopivat koukkupäiset varret originaalitynkien jatkoksi.Rolle kirjoitti:Mutta kun vaan kaikkeen tottuu, jopa niihin surkeisiin pyyhkijänsulkiin kun niitä ei joka essolta löydy
Jos tuon mekanismin viitsii irroitella moottorin herkistystä varten, niin sitten kannattaisi samalla irrotella kaikki pyyhinkoneiston nivelet ja rasvailla ne vaseliinilla.
Boschin vaihtokumit Motonetistä maksoivat muistaakseni luokkaa 7-8€
Ne eivät olleet täsmälleen samanlaiset kuin vanhat, mutta hyvin sopivat.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Näin se ainakin mulla toimii. Noita on ilmeisesti ollut useammilla erilaisilla pyyhinvarsilla. Meitin -97:aan ainakin löytyi Moponetista ihan oikean kokoiset ja -malliset vaihtokumit, muistaakseni Championit. Parin hinta vajaa parikymppiä (tämä siis vuosi sitten).Rolle kirjoitti:Jos ajaisi sitten motonetin kautta joku päivä. -6 ja tiet on ihan sulat kaikkine kurapaskoineen.. Eikös siinä vaan vedetä vanha kumijämä pois ja pujotetaan uusi tilalle vai miten?
Tuota alkuperäistä ongelmaa on tainnut harvakseltaan esiintyä täälläkin, mutta ei vielä riesaksi asti. Hyvät ohjeet näytti olevan, pitänee jossain kohtaa varautua tuo huolto tekemään.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Jep, saahan niihin orggisvarsiin vaihtokumeja - itse olen asennellut Hellan valmistamia kumeja sekä Temproihin että 155:iin.Tuumer kirjoitti:Mä vaihdon omaan 155:ni pelkät pyyhkijöiden kumit vanhoihin runkoihin. Oli helppo homma ja hyvin toimivat taas.
Boschin vaihtokumit Motonetistä maksoivat muistaakseni luokkaa 7-8€
Ne eivät olleet täsmälleen samanlaiset kuin vanhat, mutta hyvin sopivat.
Kyllähän vaihtokumeilla saa pyyhkijät kuntoon, JOS rungot ovat vielä vireessä. Nekin vain valitettavasti kuluvat... Tuossa jokapäiväisessä ajossa olevassa 155:ssa on mittarissa +300tkm ja viime kesänä oli pakko tehdä orggisvarsille remonttia, kun nivelet olivat kuluneet niin, etteivät rungot enää pysyneet kasassa. Tavanomaisissa pyyhkijänsulissä ei tuollaista ongelmaa tule, kun runko tulee vaihdettua edullisen hinnan takia vähän useammin kuin kerran 14:ssa vuodessa.
