Ostamassa 156, koeajolla tehot kateissa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Ostamassa 156, koeajolla tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja markus_p »

Tutkin foorumia löytääkseni vastauksen ongelmaan, mutten löytänyt vielä oikein vastausta...

Eli tarina on seuraava: Olen hieronut kauppaa ensimmäisestä Alfastani ja tänään koeajoin ko. auton. Kyseessä on 1.8TS vuosimallia 1998. Ajettu yli 200tkm. Jakohihna vaihdettu äskettäin ja samalla imunokan ajoitin.

Pari juttua jäi vaivaamaan muuten asiallisessa autossa, ensimmäinen isompana mutta muihinkin voi vastailla...

1. Ajaessa otti hyvin kierroksia ykkös- ja kakkosvaihteella. Ainakin kolmosella ja ehkä isommillakin tuntui selvä hyytyminen n.3500 kierroksen kohdilla kiihdytyksen aikana. Auto siis kiihtyi, mutta hitaasti, ja samalla nyki hieman. Eikös kyseisen koneen pitäisi nimenomaan herätä henkiin jossain niillä paikkeilla?

2. Dieselmäinen käyntiääni. Ilmeisesti kuuluu asiaan jos imunokan ajoitin on kulunut, mutta entäpä kun se on juuri vaihdettu? Ominaisuusko?

3. Kierroslukumittarin pieni "hapuilu". Kuuluuko asiaan että viisari nousee hieman hapuillen ylöspäin kiihdytyksessä? Ei siis tasaista vauhtia.

Näihin jos löytyisi tietämystä niin pääsisi kaupoissa eteenpäin. Ei viitsi ostaa autoa tietämättä mistä on kysymys. Varsinkin jos korjaaminen tulee kalliiksi.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Lyhyesti:

1. ILMI (ilmamäärämittari/ilmamassamittari)

2. Juuri vaihdetun ajoittimen ei kuuluisi nakuttaa.

Haulla löytyy kasoittain aiheita ilmistä sekä dieseliäänestä, ja viisaammat varmastikin valaisevat tarkemmin...

Onko auto myytävänä yksityisellä vai liikkeessä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Laiskuus voi johtua ilmamassamittarin lisäksi mm. rikkinäisestä lambdasta. Ei tuon kyllä kuulu kiihtyä epätasaisesti sen paremmin kuin nakuttaakaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja markus_p »

-tommi- kirjoitti:Lyhyesti:

1. ILMI (ilmamäärämittari/ilmamassamittari)

2. Juuri vaihdetun ajoittimen ei kuuluisi nakuttaa.

Haulla löytyy kasoittain aiheita ilmistä sekä dieseliäänestä, ja viisaammat varmastikin valaisevat tarkemmin...

Onko auto myytävänä yksityisellä vai liikkeessä?
Auto on yksityisellä.

Hakua tuli selattua, muun muassa löysin äänitiedostot siitä miltä kone kuulostaa kuluneella (http://www.alfa156.net/tech/badvariator-alfa156-net.mp3) ja uudella (http://www.alfa156.net/tech/goodvariato ... 56-net.mp3) ajoittimella. Koeajamani auto sattuu suurinpiirtein niiden puoliväliin.

Jos vika nro 1 on ILMI:ssa niin ok, melko yksinkertainen korjaus. Olisi vain hyvä saada asiaan varmuus kun searchilla löytyi muitakin vaihtoehtoja. Kiitos vastauksesta!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kuinka paljon autolla on hintaa, jos saa udella?
Itse kyllä katselisin jotain muuta yksilöä. Ongelmien lisäksi tuolla on kohtuu paljon rullattu.

Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja markus_p »

Cuore Sportivo kirjoitti:Kuinka paljon autolla on hintaa, jos saa udella?
Itse kyllä katselisin jotain muuta yksilöä. Ongelmien lisäksi tuolla on kohtuu paljon rullattu.
Hinta on ihan kilpailukykyinen. Lukuunottamatta edellä kuvattua paria asiaa yksilö miellyttää ja koska kyse on itseasiassa vaihtokaupasta niin valinta on lähinnä välillä tämä 156 tai nykyisen saksalaisen pitäminen edelleen.

Kiitos tähän mennessä vastanneille!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Olen edellisten kanssa samaa mieltä koskien ilmiä ja lambdaa. Lievä nykiminen voi johtua myös ilmavuodosta pakoputkessa ennen lambdaa tai sen kohdalla. Em anturit voit mittauttaa esimerkiksi Boschin liikkeessä. Ajoituksen muuntimen ei kuuluisi nakuttaa. Kuinkahan paljon sillä muuntimella on rullattu vaihdon jälkeen? Omaan Alfaan vaihdettin muunnin noin 300 km sitten, eikä vielä nakuta ;-).
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja markus_p »

Teinpä nopean soittelukierroksen ilmamassamittarien hinnoista... Mielenkiintoinen hajonta, tästähän onkin muissa ketjuissa jo keskusteltu.

Delta-Auto Lappeenranta:
- Alfan osa nro 465 41253: 424e :shock:
- Ladan mittari: 224e :roll:

Lappeenrannan Autosähkö
- Bosch osa nro 0 280 218 019: 108e 8)

Lisäksi testeristä tuntitaksalla, lambdan tai muiden ongelmien mahdollisuus olisi hyvä sulkea pois ensin.

Autosähkön hinta alkaa olla kilpailukykyinen motonetin tavaran kanssa, jotka ilmeisesti ovat aiheuttaneet monelle ongelmia... Olen käsittänyt että motonet saattaa olla Boschia, tai sitten ei. Tuolla ainakin luvattiin sen olevan bosch-laatua.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

markus_p kirjoitti:Lappeenrannan Autosähkö
- Bosch osa nro 0 280 218 019: 108e 8)
Tuo on jo halpa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

markus_p kirjoitti:Lappeenrannan Autosähkö
- Bosch osa nro 0 280 218 019: 108e 8)
On se HALPA, mä ostin vuosi sitten keväällä Hessumobiilista saman osan hintaan 223€ ja pidin sitäkin halpana. Hinnathan näyttävät tippuvan kokoajan :-D
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

JiiPee kirjoitti:Hinnathan näyttävät tippuvan kokoajan :-D
Kysyntä on niin suurta kiitos Boshin laatuosan... :roll:

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Onkohan tuossa vika konseptissa vai toteutuksessa? Näyttää että voisi lisätä osan vaihdon huolto-ohjelmaan :lol:

Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja markus_p »

Päivitetääs tänne asioiden edistymisestä... Eli autohan on ollut nyt omistuksessa muutaman päivän.

Otin ilmin tänään irti ja putsasin electronic cleanerilla jota myi sähköliike hintaan 5,50e. Jotkut on selvinneet tuolla korjauksella, mutta miulle se ei auttanut. Samalla tavalla se kulkee kun ennenkin, 3000 kierroksen jälkeen yrittää lähteä vetämään mutta eipä lähdekään. Ei mitään terävää tehojen katoamista vaan ei vaan kulje. Samalla nykii hieman. Soitin paikalliseen autosähköön ja ilmi tulee helsingin varastosta torstaiksi. Hintaa oli se 108e, jos ei korjaa vikaa niin siinä on sitten jollekin hyvä ilmi tarjolla :)

Dieselmäinen käynti, josta kirjoitin ekassa viestissä, ei ole oikeastaan enää häirinnyt. Taisi olla enemmänkin kutoskoneen jälkeistä järkytystä kuin oikeaa nakutusta :D

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

jos kiinnostaa ja haluat kokeilla mun autoa niin tehdään treffit, on vaan samalla koneella niin voisi katsastella eroja 8)

ja olis kiva kokeilla muita samanlaisia :P

laita PM:ää jos kiinnostaa!!!
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja markus_p »

markus_p kirjoitti:Soitin paikalliseen autosähköön ja ilmi tulee helsingin varastosta torstaiksi. Hintaa oli se 108e, jos ei korjaa vikaa niin siinä on sitten jollekin hyvä ilmi tarjolla :)
Ilmi vaihdettu ja on muuten eri auto! Ennen hyytyi kolmen tonnin jälkeen, nyt siellä alkaa tapahtua. Fiilis mitä mainioin jopa 1.8:n ratissa kun vehkeet pelaa :)

Hieman heijaa vielä tyhjäkäynnillä, täytynee tehdä se kuuluisa ECU-reset kunhan kaivan jakarin jostain kaappien kätköistä että saa akun irti.

Kiitos KauGoH muuten vielä koeajoista! 8)

Vastaa Viestiin