Öljynvaihto Deltassa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Öljynvaihto Deltassa

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Vein tänään klo. 10.30 156 SW:n öljynvaihtoon Deltaan. Huoltotiskin takana ollut mies kertoi, että aikaa on varattu klo. 11.00 asti, eli siihen mennessä Romeo on tikissä.
Noh, klo. 11.30 aloin palloilemaan tiskin lähettyvillä sellainen "olisko se nyt jo valmis, kun olis vähän kiirekin" -ilme kasvoilla, kunnes tämä uusi huoltomies hihkaisi meikäläisen luoksensa.

Hänen asiansa meni sanasta sanaan näin, ainakin suurin piirtein:

Joo, se on nyt semmonen juttu, että me lähetään viemään tota sun autoo lavetilla Ketolaan. Sieltä meni öljyproppu paskaksi eikä me saada sitä täällä korjattua. Se on toi öljypohja vähä semmonen hankala. Mut kyllä tää varmaanki menee meijän piikkii. Saat tollasen sinisen Punton ajoon veloituksetta.

Joo, kiitti ihan vitusti.
Saatanan äpärät ei osaa öljyjäkään vaihtaa rikkomatta autoa. Viime syksynä sinne laitettiin väärä öljynsuodatin, ja Alfa tihkutti öljyä autotallin lattialle. Joka vitun kerta ne onnistuu jotain kämmäämään.

Nyt on joku helvetin Punto perseen alla, eikä tiedä koska Alfan saa takaisin. Jotenkin jäi hämärän peittoon sekin, että onkohan ne onnistunut hajoittamaan propun lisäksi jotain muutakin.
Se on kuitenkin varmaa, että tästä öljyn -ja parin polttimon vaihdosta mä en maksa ainuttakaan penniä.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Barrikaadit deltaa vastaan minun kohdallani jatkuu edelleen.

Kuinka ihmeessä ne voi kämmätä noin amatöörimäisesti - merkkiliike vielä stana!

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Shillälailla! :crazyeyes:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kerta kaikkiaan kiitettävää toimintaa.. :?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jotenkin tosta myyjän kommentista kirjotettunakin paistaa läpi se, että pitäis olla vielä helvetin kiitollinen että se propun korjaus menee niitten piikkiin ja sait sen punton VELOITUKSETTA! Kuka nyt olis olettanu että siitä pitäis maksaa?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

KJS kirjoitti:Jotenkin tosta myyjän kommentista kirjotettunakin paistaa läpi se, että pitäis olla vielä helvetin kiitollinen että se propun korjaus menee niitten piikkiin ja sait sen punton VELOITUKSETTA!
Nimenomaan! Se tässä olikin hauskinta.
Kyllä on viiminen kerta, kun tossa läävässä öljyjä vaihdatetaan.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Mieliharmiasi helpottaaksesi voisit ajaa Pundulaatilla käyttämättä kytkintä kun hämmennät lootaa. Kato kauanko kestää...
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Juu, ajattelinkin hieman väännellä Punton öljyproppua, ja tutkia kuinka pitkälle sillä pääsee ilman Nesteen täyssynteettistä. Valitettavasti tämä ei vaan olisi huoltomiehen lompakosta pois..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuskin kannattaa kuitenkaan alentua samalle tasolla, parasta on vain äänestää jaloilla ja lompakolla. Se tuntuu ja varmasti joskaan ei niin selvästi ja suurella äänellä. Jos kaikki toimisi niin eikä olisi heti seuraavalla viikolla kiroilun jälkeen taas siellä työntämässä rahaa kouraan niin normaali lafka heräisi..

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin ja jätä se vihree JTS sinne. Ei se oo Suomen ainoo vähän ajettu JTS SW.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Käsittämätöntä, ainakin neloskoneen öljypohjassa ja propussa on materiaalia vaikka kuinka, ihan vähällä eivät hajoa. Kuutosesta en sitten tiedä...

Jos itse huollattaisin Alfaa Porissa veisin Jokke Hannulalle. Kaveri on tehnyt mekaanikon hommia useamman vuoden ja ymmärtää asioista. Kannattaa ainakin kysyä.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Onhan noita öljypohjan kierteitä mennyt yhdeltä jos toiseltakin, täälläkin foorumilla ollut juttua monet kerrat, joten jotain vikaa taitaa olla huoltokohteessakin. Tällä en sitten yhtään tarkoita puolustella Deltan suorituksia, kyllähän valtuutetun huollon pitäisi olla tietoinen ko. heikkoudesta ja osata olla rikkomatta paikkoja.

Nimim. itselläkin toisesta tessusta proppu paskana.

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Pepperoni kirjoitti:Onhan noita öljypohjan kierteitä mennyt yhdeltä jos toiseltakin, täälläkin foorumilla ollut juttua monet kerrat, joten jotain vikaa taitaa olla huoltokohteessakin.
Juu, näitä näkee.. Viime kerralla kun hain Alfaa vuosihuollosta niin mekaanikko manaili että edellisellä kerralla propusta oli väännetty kierteet pilalle ja sen jälkeen liimattu proppu epoksilla.. Kivakiitti..
156 2.0 TS ['98]

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

pikkasen ihmetyttää tuo proppu, onko se todellakin niin heikkoa tekoa ettei kestä vääntämistä vai pulttipysylläkö ne sen siellä deltassa kiristää.. :lol:

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

ahma kirjoitti:...propusta oli väännetty kierteet pilalle ja sen jälkeen liimattu proppu epoksilla.. Kivakiitti..
Epoksillapa hyvinkin. Varmuuden vuoksi vielä vinoon. Kiinni on ja pysyy - vaihtuu se öljy yläkauttakin. Ja kuten asiaan kuuluu niin huolellinen huoltomies ei ilmeisesti ollut edes kertonut asiakkaalle pienestä lipsahduksesta (päätellen siitä että kaikista muista autossa olevista ja olleista vioista, esim. nokkahihnavauriosta, ko. auton edellinen omistaja kertoi täysin rehellisesti ja kiertelemättä).

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Gasolina kirjoitti:Jos itse huollattaisin Alfaa Porissa veisin Jokke Hannulalle.
Juu, Jokke on tuttu mies.

Serkku noita Alfoja silloin tällöin räplää, mutta ei aina viitti mennä häiritsemään, kun hän ei mitään halua veloittaakaan. Siksi on tuolla Deltassa tullut käytyä Sportwagonin kanssa.
Ysikybä kirjoitti:pikkasen ihmetyttää tuo proppu, onko se todellakin niin heikkoa tekoa ettei kestä vääntämistä..
Niin. Luulisi ainakin näiden "maan asiantuntevimpien Alfamekaanikkojen" osaavan proppua käsitellä.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Eiköhän tässäkin tapauksessa voi vikaa olla edellisen öljynvaihdon tekijässä. Minä kun vaihdatin öljyt edellisestä autosta (156 2.0) niin kauhistuin kun kaveri vetää proppua kiinni isolla avaimella poskijänteet väpättäen.

Momenttiavain tuntuu olevan lällärikamaa näissä verstaissa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Esko kirjoitti:Eiköhän tässäkin tapauksessa voi vikaa olla edellisen öljynvaihdon tekijässä.
Saattapi olla. Joka tapauksessa syy on tässä samassa firmassa. SW:n ei ole vaihdettu öljyjä missään muualla kuin Deltassa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Joo edellisellä kertaa ne kierteet on rikottu...väännetty hiukan liian kireelle, ellei asentaja sit koittanut avata sitä väärään suuntaan, joka tapauksessa kierteet Alfan alumiinipohjassa on yllättävän heikot, tosi matalaharjainen kierre.

et ole ensimmäinen etkä viimenen jolle käy noin.. :wink:

Enempi vituttaa vielä jos ostat samanlaisen vanhana käytettynä yksityiseltä, vaihdat ekaa kertaa öljyt omassa tallissa ja sitten kun käy noin..*.

väännellä Punton öljyproppua,
Punton roppu ja kierteet pohjassa on tosi kovaa tekoa, ei ihan helpolla hajoaa.. :mrgreen: ..mutta koittaa voi

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Vaihtoon meni proppu omasta Superistakin. Vai tehtiinkö siihen joku hätäpatentti, en nyt muista. Tyyppiharmi taitaa olla kyseessä.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eihän se vika ole siinä propussa. Se on pitkä kuin nälkävuosi... Vika on öljypohjan kierteissä, kierteen mitta on n. ½ senttiä. Se siellä korkkaa.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

jiiässä siellä superin öljypohjassakin oli sit joku patentti.
En muista oliko se oikein juotettu vai mitä sille oli tehty.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Joo. Alfa saatiin takaisin, Konepaja Ketolalla oli nopeeta toimintaa. Huoltopäällikkökin pyyteli anteeksi, ja lupasi keksiä mekaanikolle jotain kivaa tekemistä. :lol:
Eli kaikki hyvin; huomenna vien loputkin Alfat öljynvaihtoon Delta-Autoon. :mrgreen:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

jiiässä siellä superin öljypohjassakin oli sit joku patentti.
En muista oliko se oikein juotettu vai mitä sille oli tehty.
siis millanen, oliko sieltäkin kierteet menny vai oliko pohja ajettu halki johonkin kiveen tms?

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Heli-Coil on kova sana kun alumiinipohjasta menee kierteet. Helppo ja nopea ratkaisu mutta vaatii tietenkin nuo työkalut. Niitä asennetaan uusiinkin osiin kun halutaan kestävämpää ratkaisua.

http://www.emhart.com/products/helicoil/default.htm

Minulla ei ole mitään intressiä lafkaan, oonpahan vain joskus niitä käyttänyt.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Rolle kirjoitti:Tuskin kannattaa kuitenkaan alentua samalle tasolla, parasta on vain äänestää jaloilla ja lompakolla. Se tuntuu ja varmasti joskaan ei niin selvästi ja suurella äänellä. Jos kaikki toimisi niin eikä olisi heti seuraavalla viikolla kiroilun jälkeen taas siellä työntämässä rahaa kouraan niin normaali lafka heräisi..
Cuore Sportivo kirjoitti:Joo. Alfa saatiin takaisin, Konepaja Ketolalla oli nopeeta toimintaa. Huoltopäällikkökin pyyteli anteeksi, ja lupasi keksiä mekaanikolle jotain kivaa tekemistä. Laughing
Eli kaikki hyvin; huomenna vien loputkin Alfat öljynvaihtoon Delta-Autoon. mega grin
Right.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mä olen joskus tehnyt karkeemmat ja pidemmät kierteet rikkinäisten "päälle" ja laittanut niihin sopivan yleismallin propun alkuperäsen tilalle, hyvä konsti sekin kun vain on sopiva kierretappi ja sopivia proppuja, öljypohjaa ei tarvii irroittaa... :-D

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Jiiässä
Ei pysty muistaan. Mutta kyllä siihen öljyt pysty vaihtaan ihan normaalisti.
Kait sieltä oli joskus kierteet korkannut.
Mutta kattokaa nyt kumminkin niin ei tule yllätyksenä.

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

huomasinpa, tao huoltamon ukko huomasi että mullakin on öljyproppu kiinnitettty epoksilla, tai jollain muulla mähmällä...
Ei suostunut vaihtamaan öljyjä ollenkaan.
Mitähän tommonen korjaaminen maksaa, jos sieltä on mennyt kierteet?
Eli sitä vain että viittiikö soitella myyjäliikkeeseen takuusta??
(jos kehtaa soitella ku just ovat saaneet maksaa zulakin 156:sta, eli mun vanhasta aika suolasia korjauksia...)

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Uusi öljypohja maksaa Deltassa pitkälti yli kolmesataa euroa, joten ihan pikkujuttu ei ole kyseessä, eli siltä pohjalta voipi sinne autokauppaan minun mielestäni ihan hyvin soitella. Kyllähän tuo selvä vika on. Toinen juttu on sitten, että sen saattaa hyvinkin saada korjattua Helicoililla jos ei ole pahasti murjottu. Maksanee huomattavasti vähemmän. Omassani tuo on hakattu jotenkin vekkulisti vinoon ja vedelty ympäriinsä epoksilla, ei ole uskallettu vielä ottaa proppua irti ja kokeilla korjausta.

Öljyt pystyy vaihtamaan yläkautta öljyimurilla, jos huoltamolla sellainen sattuu olemaan. Ei ihan yhtä hyvä konsti, mutta parempi kuin ei öljynvaihtoa ollenkaan.

Vastaa Viestiin