Äänet kylmänä ja lämpimänä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Äänet kylmänä ja lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko joku löytänyt järkevää syytä miksi 156 2.0 kylmänä kaasuteltaessa kuullostaa joltain kireeltä koneelta (putki paukkuu/metallinen ääni) ja moottorin lämmittyä äänet kaikkoaa? Vai onko edes normaalia?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllähän tuo on johonkin rajaan asti normaalia, kun kone on kylmä metalli on supistunut muotoon johon sitä ei oo suunniteltu, ja johonkin sitten muodostuu väljyyttä ja näin ollen kuuluu kovempi ääni.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olen huomannut tuon saman jutun 147:ssa ja monessa muussakin autossa. Auto myös tuntuu kulkevan paremmin "viileänä" kuin täysi käyntilämpöisenä. Voikohan johtua siitä, että seokset on rikkaammalla kylmässä koneessa?

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Gasolina kirjoitti:Voikohan johtua siitä, että seokset on rikkaammalla kylmässä koneessa?
Mun käsityksen mukaan voi johtua siitäkin kun konehuoneen ilma on viileämpää niin myös moottori saa viileämpää ilmaa->vähän enemmän tehoa. Ainakin vanhassa 33:ssa huomas selvästi miten helteellä meno hyyty kun vapari imi kuumaa ilmaa pellin alta..

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

On nyt tullu huomattua että äänet on myös lämpimänä samanlaiset. Putkesta en ole löytänyt reikää. Vai onko ts:n äänet vaan niin "metalliset"?

Onko se nyt missään olosuhteissa normaalia että kuuluu paukahdus putkesta kun nopeasti antaa kaasua tyhjäkäynnillä? Ja jos tallan painaa nopeasti pohjaan tyhjäkäynnillä ei kierrokset nouse kunnolla? Missä vika, ilmi vaihdettu?

Tuli myös tulpat katsottua ja olivat hieman mustat ja niillä ajettu vain reilut 30tkm.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ei kellään sattunut olemaan ideoita tai omakohtaisia kokemuksia vai ovatko vain ominaisuuksia???
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Jarama kirjoitti: Putkesta en ole löytänyt reikää. Vai onko ts:n äänet vaan niin "metalliset"?

Onko se nyt missään olosuhteissa normaalia että kuuluu paukahdus putkesta kun nopeasti antaa kaasua tyhjäkäynnillä? Ja jos tallan painaa nopeasti pohjaan tyhjäkäynnillä ei kierrokset nouse kunnolla? Missä vika, ilmi vaihdettu?
Joo kylmänä pakoääni on erilainen, sellainen metallinen ja kireä, muuttuu lämmetessään. Ääni johtunee vain putkistosta ja siitä että kylmänä ollessa käy rikkaammalla tms. Mutta ei kyllä ole tehokkaamman tuntoinen kylmänä vaan ihan nuhainen, sitä parempi mitä lämpimämpi.

Tuollaista paukahdusta itsekin ihmettelin joskus, enkä keksinyt mitn syytä. Ei kyllä ole vaivannut viime aikoina, tai en vaan ole kokeillut.

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Sama ilmiö esiintyy myös GTV V6:ssa. Kylmänä äänet on paljon maukkaammat, kun putki resonoi terävästi kiihdyttäessä. Muutaman kiihdytyksen jälkeen äänestä katoaa terävyys ja se muuttuu matalammaksi :roll: En tiedä vaikuttaako tuohon sitten se, että otin takimmaisen vaimentimen irti..
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ottaako teillä muilla autonne kierroksia hyvin tyhjäkäynnillä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Hesem kirjoitti:oo kylmänä pakoääni on erilainen, sellainen metallinen ja kireä, muuttuu lämmetessään. Ääni johtunee vain putkistosta ja siitä että kylmänä ollessa käy rikkaammalla tms. Mutta ei kyllä ole tehokkaamman tuntoinen kylmänä vaan ihan nuhainen, sitä parempi mitä lämpimämpi.
Jep. Tuo nuhaisuus kylmänä taas johtui siitä softasta.. Eli tämä kaikki aivan normaalia.
Hesem kirjoitti:Tuollaista paukahdusta itsekin ihmettelin joskus, enkä keksinyt mitn syytä.
Siis, kun kaasuttaa tyhjäkäynnillä ja nostaa äkkiä jalan pois? Olen antanut selittää asian itselleni niin, että tämä johtuisi TS koneesta, jossa toinen tulppa antaa kipinää pakopuolelle?
Vai menikö ihan metsään? Valaiskaa viisaammat..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyllä nykyään kaikki suorasytytykset antaa kipinän joka kierroksella. Eli joka toinen kipinä on hukkakipinä. Saabihan tuota aikoinaan kehui, väitti että tulppa pysyy puhtaampana ja kestää pitempään. Ei sen kipinän pitäisi mitään sytyttää siinä vaiheessa koska kaiken pitäisi olla jo palanut. Tietysti jos pa-seos olisi voinut pysyä siellä, syttymiskelpoisena seoksena, varsinaisen sytytyshetken, työtahdin, poistotahdin lähes kokonaan niin ehkä se voisi olla mahdollista, tosin silloinkin uskon että syttymissyy olisi helpompi löytää pakosarjasta ts. sen kuumuus tai toista pytystä tuleva lieskahdus.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jarama kirjoitti:Ottaako teillä muilla autonne kierroksia hyvin tyhjäkäynnillä?
Hetken arpoo jos tyhjäkäynniltä survaisee tallan pohjaan - ja hieman röpöttää kierrosten laskiessa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Noista äänistä vaan sen verran että joku aina luulee että putki on rikki, niin erilaiset ne on "normaaleihin" autoihin verrattuna.

Ja toi tyhjäkäynnillä kaasuttelu, Fiat ampuu/reagoi paljon nopeammin, mut kai niissä on vaan jotain eroja.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Jarama kirjoitti:Noista äänistä vaan sen verran että joku aina luulee että putki on rikki, niin erilaiset ne on "normaaleihin" autoihin verrattuna.
Tuota on joskus multakin kysytty. Mutta ei ole rikki.

Vastaa Viestiin