1. Määräaikaishuollosta: kun autoa on ajettu vain 33000 ja se on vuosimallia kesäkuu 02 niin onko huolto-ohjelman mukainen täysi vuosihuolto (23 eri toimenpidettä 4-vuotishuollossa) järkevä/pakollinen/turha/suositeltava? Huoltokirja kertoo että säännölliset huollot on tehty. Kysynpähän vaan etti mua kuseteta pahasti
2. kun moottori lämpenee kunnolla se alkaa pitää vaimeaa vinkunaa (suoraa hiljaista korkeata vihellystä) joka kuuluu selvimmin kolmosvaihteella 3500-4000 rpm tienoilla kytkin ylhäällä (eli ajossa). Ääni ei ole kova mutta muusikkoa häiritsee falski vihellys. Hihna on vaihdettu vuosi sitten. Samaten lämmetessä moottorijarrutus kuuluu hiljaa "vinkuvana/honottavana" (kylmänä ei juuri ollenkaan). Onko normaalia lämmöstä johtuvaa soundien muuttumista V6:ssa vai oire jostain?
3. Kytkinpoljin vikisee liikkeen alussa (ylhäällä), taitaa olla joku nivel kuiva kun on kaupassa seissyt. Myyjäliike sanoi että silikonia sinne vaan mutta kun ei tunnu osuvan kun on niin kiero design varsi tossa kytkinpolkimessa. Onko jollain ollut samaa vaivaa ja mihin kohtaa se voitelu mahdollisesti "tähdätään"?
PSS kirjoitti:1. Määräaikaishuollosta: kun autoa on ajettu vain 33000 ja se on vuosimallia kesäkuu 02 niin onko huolto-ohjelman mukainen täysi vuosihuolto (23 eri toimenpidettä 4-vuotishuollossa) järkevä/pakollinen/turha/suositeltava? Huoltokirja kertoo että säännölliset huollot on tehty. Kysynpähän vaan etti mua kuseteta pahasti
Suurin osahan näistä "määräaikaishuoltotoimenpiteistä" on erilaisia tarkistuksia. Vaihdettavaa on lähinnä moottoriöljyt ja pari suodatinta. Eihän noista toimenpiteistä tietysti yleensä haittaakaan ole ja ehyt huoltohistoria on aina hyvä jälleenmyyntiäkin ajatellen. Ehkä kannattaa kuitenkin harkita pari kertaa, että missä hommat teettää. Siinä voi säästää pitkän pennin. En nyt tietenkään viittaa yhtään mihinkään. Nykyäänhän ei takuuhommatkaan pitäisi enää olla siitä kiinni.
PSS kirjoitti:3. Kytkinpoljin vikisee liikkeen alussa (ylhäällä), taitaa olla joku nivel kuiva kun on kaupassa seissyt. Myyjäliike sanoi että silikonia sinne vaan mutta kun ei tunnu osuvan kun on niin kiero design varsi tossa kytkinpolkimessa. Onko jollain ollut samaa vaivaa ja mihin kohtaa se voitelu mahdollisesti "tähdätään"?
Kokeilepa laittaa CRC:tä kytkimen niveliin ja tarkistaa myös se sylinteri jalkatilan puolelta. Joissain tapauksissa on ilmeisesti vaadittu voitelua myös konetilan puolelle, kytkimen käyttövivun ja työsylinterin liitoskohtaan: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2599
mulla on saman verran ajettu ja seuraavaksi tehdään öljynvaihto 4kympissä (vaihdatan 10 välein) ei kai siinä muuta ihmeellistä tartte tehdä. Vinkunasta en osaa sanoa. Kytkinmekanismia voi voidella ihan vaikka silicon spraylla tosin joku kuivavoitelu spray on parempaa sinne vaan joka paikkaan fikkari vaikka käteen niin näkee mihin suihkii.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Jakohihnahan alkaa olla aika reippaasti yliajalla, vaihtoväli 60tkm TAI 3 v. Vaikka nuo hihnan katkeamiset taitaa olla enemmän nelipyttyisten vaiva, niin en ottaisi riskiä.