Kylmän ajan kesto...
Valvoja: Moderators
Kylmän ajan kesto...
Miulla tosiaan nyt tämä iki-ihana 147, jota rakastan niin kovin.
Ongelma minulla se, että minulla ei ole tolppapaikkaa Kuopiossa, missä talven tulen asustamaan. Mitkään jatkojohtovirityksetkään eivät tule kysymykseen, sillä aura ne kerää aamulla pois kuitenkin.
Joten...
Mitä te rakkaat alfistit olette mieltä Alfan talvielosta ilman lämpöpaikkaa... Kannattaako sitä käynnistää -5 asteen jälkeen, jos sitä haluaa rakastaa vielä vuosia ja vuosia...
Kiitän kovasti jo näin etukäteen...
Ongelma minulla se, että minulla ei ole tolppapaikkaa Kuopiossa, missä talven tulen asustamaan. Mitkään jatkojohtovirityksetkään eivät tule kysymykseen, sillä aura ne kerää aamulla pois kuitenkin.
Joten...
Mitä te rakkaat alfistit olette mieltä Alfan talvielosta ilman lämpöpaikkaa... Kannattaako sitä käynnistää -5 asteen jälkeen, jos sitä haluaa rakastaa vielä vuosia ja vuosia...
Kiitän kovasti jo näin etukäteen...
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Muutaman vuoden asustelin aikanaan Etu-Töölössä 33 16V:n kanssa. Alfa oli kesät talvet kadunvarressa ja lähti aina, jopa kovimmissa pakkasissa, hyvin käyntiin. Kannattaa tosiaan käyttää hyvää täyssyntettistä öljyä ja antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä ainakin pari minuuttia kovemmalla pakkasella ennen kuin lähtee ajelemaan. Itse käytin Mobilin 0W-40:stä talvisin ja 5W-50:stä kesäisin. 33 selvisi tuosta episodista mainiosti, eikä syö tänä päivänäkään yhtään enempää öljyä kuin uutena eli ei juuri lainkaan. Bensat se valuttaa tosin tällä hetkellä lattialle, mutta homma korjaantuu letkunpätkän vaihtamalla.
Jep, kyllä mullakin on 156 aivan hyvin talvella pelittänyt, jopa ilman lohkolämppäriäkin aivan mutisematta..
Mutta,mutta yksi pikku probleema siinä kyllä yli -10C pakkasilla tulee
eteen.. nimittäin jotakin 10 min ajon jälkeen se jättää kierrokset päälle,
eikä sitten siitä nopeudesta pudota mitä on ajossa käytetty - lisää se
kyllä haluaa vaikka miten, mutta sittenhän kierrosluku pysyy taas siinä
määrässä mihin olet sen polkaissut !
Aikas mukavaa jos ajelet maantietä ja tulet kaupunkialueelle, jenkaa on
koneessa 3000:n varvin verran ja sehän jatkuu liikennevaloissa ja vaik-
ka missä, kun polkee kytkintä niin konehan ottaa ns. "hullut" ja heti. Vaan puolen tunnin visiitti
Shellin baarissa tai jossakin vastaavassa, niin ongelma häviää heti. Vaikuttais jäätämiseltä, vaan tuo ruisku kun ei
bensaa kaasuläpälle anna, vaan venttiilien juureen.. Kaasuvaijeri ei ole syynä, eikä kaasuläppäkään - liikerata on sama
lämpimänä tai kylmänä, eli jokin muu tässä kyllä mätii..
Tai voihan tuo tietysti silti jäätyä, vaikka sitä ei pahemmin huomaisikaan
missään testailuissa, mutta kun yleensähän -10C yläpuolella pakkasilma on jo sen verran kuivaa, ettei siinä pitäisi
kosteutta niin paljoa olla?
Suojasäällä tms. tuon kyllä ymmärtäisi, lieneekö kylmälle arka hieno
etelämaan tenorilaulaja, kuin Pavarotti - kurkkukipua kun hiukan kylmyys koittelee!!?

Mutta,mutta yksi pikku probleema siinä kyllä yli -10C pakkasilla tulee
eteen.. nimittäin jotakin 10 min ajon jälkeen se jättää kierrokset päälle,
eikä sitten siitä nopeudesta pudota mitä on ajossa käytetty - lisää se
kyllä haluaa vaikka miten, mutta sittenhän kierrosluku pysyy taas siinä
määrässä mihin olet sen polkaissut !

Aikas mukavaa jos ajelet maantietä ja tulet kaupunkialueelle, jenkaa on
koneessa 3000:n varvin verran ja sehän jatkuu liikennevaloissa ja vaik-
ka missä, kun polkee kytkintä niin konehan ottaa ns. "hullut" ja heti. Vaan puolen tunnin visiitti
Shellin baarissa tai jossakin vastaavassa, niin ongelma häviää heti. Vaikuttais jäätämiseltä, vaan tuo ruisku kun ei
bensaa kaasuläpälle anna, vaan venttiilien juureen.. Kaasuvaijeri ei ole syynä, eikä kaasuläppäkään - liikerata on sama
lämpimänä tai kylmänä, eli jokin muu tässä kyllä mätii..

Tai voihan tuo tietysti silti jäätyä, vaikka sitä ei pahemmin huomaisikaan
missään testailuissa, mutta kun yleensähän -10C yläpuolella pakkasilma on jo sen verran kuivaa, ettei siinä pitäisi
kosteutta niin paljoa olla?
Suojasäällä tms. tuon kyllä ymmärtäisi, lieneekö kylmälle arka hieno
etelämaan tenorilaulaja, kuin Pavarotti - kurkkukipua kun hiukan kylmyys koittelee!!?


- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Aivan, sama ongelma oli ekassa 156:ssa (-98), uudempia ei ole vaivannut. Viimasuoja helpotti tuota oiretta, kolmioon ja alaritilään tuulenestoa pakkasilla, niin ei viima jäädytä. Puhdistuskin auttaa.jaskas kirjoitti:Se pukkaa sinne kaasuläpän väliin sellasta hyhmää siitä huohotin putkesta joka on sijoitettu fiksusti juuri ennen kaasuläppää.
Sitten kun pysähdyt niin moottorin lämpö sulattaa sen hyhmän.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Minun 166:sessa ei edes ole lämmitintä, vaan eipä täällä napapiirillä kylmääkään juuri ole
Kaikki Alfani ovat lähteneet aina käyntiin (joskus lämmitettyinä, aina ei), kelillä kuin kelillä ja välillä on ollut hieman kuivaakin ilmaa. Ajattelin kyllä ensi talveksi jo laittaa letkulämppärin, sen verran säälittää tuupata autoa käyntiin alle -30 asteen keleillä.

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Kyllähän se kylmäkäynnistys vastaa jotakin - kun muistaisi mitä -
tuhatta kilometriä tavallista ajoa. Joten itsellänikin menossa tuon lämmittimen
asennuspuuhat, lähinnä minne olisi mukavinta kairata sen liitäntäjohdon
pistoke. No siitähän voi olla montaa mieltä..
Ja olenhan minä tuota ajoviimanestoakin katellut, jo viime talvena ajattelin että
pitäisiköhän siihen "kolmioon" hommata jostain sellaista aikas tuuheaa karvapeitettä..
Hups! Eipäs mennä aivan asiattomiin seikkoihin..
tuhatta kilometriä tavallista ajoa. Joten itsellänikin menossa tuon lämmittimen
asennuspuuhat, lähinnä minne olisi mukavinta kairata sen liitäntäjohdon
pistoke. No siitähän voi olla montaa mieltä..
Ja olenhan minä tuota ajoviimanestoakin katellut, jo viime talvena ajattelin että
pitäisiköhän siihen "kolmioon" hommata jostain sellaista aikas tuuheaa karvapeitettä..

Hups! Eipäs mennä aivan asiattomiin seikkoihin..

RVS on melko pätevä venäläisten kehittämä tuote jolla saadaan kylmäkäynnistyksien aiheuttamia vikoja pienemmiksi sekä joitain kulumia korjailtua.alfista kirjoitti:RVS ? Selitätkö?
Hyvinkin tunnettuja mämmejä autoentisöijien piireissä.
http://www.rvs.fi/
Neuvoisin tutustumaan

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Viimasuojien osalta en osaa auttaa, mutta neuvoisin talven tuloon muuten varutumaan. Eli voitele ovien ja paksin tiivisteet silikoni sprayllä ja voitele lukot, saranat, jne polttoainetankin luukun mekanismia unohtamatta hyvällä öljyllä. Säästyy sitten hermot ja näpit myöhemmin 

Ayrton Senna da Silva forever