Mitäpä jos turvakaaret
Valvoja: Moderators
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Mitäpä jos turvakaaret
Tämä ei ole ensi kesän juttu, mutta samalla kun autoon pitää hitsata ovien alle uudet kotelot,
niin voisihan sinne laittaa kiinnikkeet turvakaarille.
Tarkoitus ei ole pilata koko autoa, vaan saada kori jäykemmäksi ja vähän
turvallisemmaksi ympäriajossa. Saavuttaako yllä olevilla kiinnityspisteillä kumpaakaan?
niin voisihan sinne laittaa kiinnikkeet turvakaarille.
Tarkoitus ei ole pilata koko autoa, vaan saada kori jäykemmäksi ja vähän
turvallisemmaksi ympäriajossa. Saavuttaako yllä olevilla kiinnityspisteillä kumpaakaan?
Ja se sääntökirja löytyy http://www.akk-motorsport.fi/saannot/ tuolta.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
- Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
- Paikkakunta: Merikaarto
Katso 24§ 1. momentti: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Eli ei tarvitse olla AKK:n mallia, tosin on erittäin järkevää katsoa mallia hyväksytyistä kaarista. Paikkaluvun saa säilytettyä kun on kaikille kunnon istumapaikat ja esteetön pääsy niille.
Kun kerran et tykkää A-pilarin kaarituksesta, voisit vilkaista suoraanajosääntökirjan sivua 192: http://www.fhra.fi/sites/fhra/save/saanto2006.pdf
Eli ei tarvitse olla AKK:n mallia, tosin on erittäin järkevää katsoa mallia hyväksytyistä kaarista. Paikkaluvun saa säilytettyä kun on kaikille kunnon istumapaikat ja esteetön pääsy niille.
Kun kerran et tykkää A-pilarin kaarituksesta, voisit vilkaista suoraanajosääntökirjan sivua 192: http://www.fhra.fi/sites/fhra/save/saanto2006.pdf
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Kiitoksia, jo alkaa valkenemaan.
24 §
1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Mikäli turvakaari on tässä päätöksessä määrätty pakolliseksi, sen on oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
2. M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa hyväksytään myös turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
24 §
1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Mikäli turvakaari on tässä päätöksessä määrätty pakolliseksi, sen on oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
2. M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa hyväksytään myös turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.