Alfa 159 JTDM huollot?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Silmaauki
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 16:10

Alfa 159 JTDM huollot?

Viesti Kirjoittaja Silmaauki »

Mites tämän diisselin osalta nuo huoltovälit oikeen meneekään? Kun olen tuon hankintaa suunnitellut, niin minulle Turun Delta-auton huollossa sanottiin huoltovälin olevan 15000km. Ja nyt kun luin Tuulilasista 2.2JTS:n vertailua, niin siinä on (noin) 30tkm huoltoväli. Onko siis diisselissä pidempi huoltoväli?

Siellä huollossa eivät edes osanneet sanoa huoltojen tarkkoja hintoja, eli ilmeisesti Alfalla ei ole kiinteitä hinnastoja. Tosin olivat sentään sen verran palvelualttiita, että katsoivat koneelta muutaman toteutuneen huollon hinnan. Yksi 15tkm huolto oli noin 170euroa ja yksi 30tkm huolto oli noin 550 euroa. Ja sitten noihin kuulemma tulee vielä ne tarvittavat jarrunesteiden tms. vaihdot päälle. Eli omilla kilometreilläni vuoden huollot olisivat jo lähelle tonnia. Ei kovin hyvä uutinen.

Ei taida edes uusi Alfa olla kovin edullinen käyttää. Tässä on kohta karisemassa ne 5-vuoden takuun luomat positiiviset ajatukset.

Jos tai kun teillä on faktaa noista huoltohinnoista, niin heittäkääpä niitä tänne. Kiitos!

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Eiköhän siinä käynyt tuon 5 vuoden takuun tultua, että huoltohinnat entisestään nousivat. Tämä koskee sitten myös niitä autoja, jotka on hankittu ennen tuon 5 vuoden takuun lanseerausta.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa 159 JTDM huollot?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Silmaauki kirjoitti: Ei taida edes uusi Alfa olla kovin edullinen käyttää. Tässä on kohta karisemassa ne 5-vuoden takuun luomat positiiviset ajatukset.
Ei ole. Jokuhan tuon takuun tietenkin maksaa. Uusimmassa Tuulilasissa 159:n huoltokulut olivat lähes kaksi kertaa isommat kuin 300-sarjan Bemarissa. Kyseessä olivat bensakoneiset malliversiot, mutta eiköhän asetelma ole samansuuntainen myös nokivasaroissa.
Silmaauki kirjoitti:Turun Delta-auton huollossa sanottiin huoltovälin olevan 15000km. Ja nyt kun luin Tuulilasista 2.2JTS:n vertailua, niin siinä on (noin) 30tkm huoltoväli. Onko siis diisselissä pidempi huoltoväli?
Vai siis lyhyempi? Huollonilmaisinhan noista huolloista kai uusissa Alfa Romeoissakin ilmoittelee. Rauhallisessa matka-ajossa korjaamokäyntejä tulee harvemmin kuin korttelirallissa. Käytännössä väli varmaan liikkunee quotessa mainitsemissasi raameissa.

159 JTDm-käyttäjillä lienee käytännön kokemusta.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

15000km ei liene paha öljynvaihtoväli ajotavasta riippumatta, muut hommat vähän harvemmin...Onkohan uusissa moottoreissa öljyn kunnon tunnistin anturia kuten Vag tuotteissa? Se pitkälti määrää yhdessä käynnistyskertojen kanssa vaihtoväliä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa 159 JTDM huollot?

Viesti Kirjoittaja V6 »

Vittorio Jano kirjoitti:
Ei ole. Jokuhan tuon takuun tietenkin maksaa. Uusimmassa Tuulilasissa 159:n huoltokulut olivat lähes kaksi kertaa isommat kuin 300-sarjan Bemarissa. Kyseessä olivat bensakoneiset malliversiot, mutta eiköhän asetelma ole samansuuntainen myös nokivasaroissa.
159 JTDm-käyttäjillä lienee käytännön kokemusta.
dieselissä tulee vielä hihnanvaihdot 120 tkm? , bemarissa taitaa olla ketjut? Loppupeleissä toi 2,2 tulee suunnillee yhtä kalliiksi kun toi 320 jos autoa käyttää sen n. 5 vuotta eikä ajele mitään ihan älyttömiä kilometrejä vuodessa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Silmaauki
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 16:10

Viesti Kirjoittaja Silmaauki »

jiiässä kirjoitti:15000km ei liene paha öljynvaihtoväli ajotavasta riippumatta, muut hommat vähän harvemmin...Onkohan uusissa moottoreissa öljyn kunnon tunnistin anturia kuten Vag tuotteissa? Se pitkälti määrää yhdessä käynnistyskertojen kanssa vaihtoväliä.
VAG:n tuotteissa käytetään kait aika paljon sitä long-life öljyä, jota ei edes vaihdeta - sitä vain tarpeen mukaan laitetaan lisää. En tiedä onko näin dieseleissä, mutta inakin eräät bensakoneet ovat tälläisiä.

Kun nykyisin tuo 30tkm tuntuu olevan aika standardi, niin niissä autoissa joissa vaihtoväli on 15tkm ovat nuo käyttökustannukset armotta suuremmat. Sitäpaitsi se on myös jonkinmoinen mukavuuskysymys. Itselläni noita kilometrejä tulee yli 30tkm vuodessa, niin mieluummin järjestelen vain yhden päivän vuodessa tuota huollossa käyntiä varten kuin ramppaan siellä esim. viden kuukauden välein.

Tahtoisin kyllä tuon Alfan, mutta en sentään hinnalla millä hyvänsä.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kyllähän long life öljytkin vaihdetaan. VAG:ssä huoltoilmaisin kertoo koska haluaa huoltoon, mutta joka huollossa öljyt vaihdetaan. Vaihtoväli riippuu siitä onko pitkää matkaa vai nurkkapyöritystä ja vaihtovälit mitä minulla on tiedossa, ovat oleet mitä tahansa välillä 13 tkm -35 tkm.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Alfa 159 JTDM huollot?

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Silmaauki kirjoitti: Ja sitten noihin kuulemma tulee vielä ne tarvittavat jarrunesteiden tms. vaihdot päälle.
Ei kai jarrunesteitä kuitenkaan näillä kilometreillä vaihdella mihinkään autoon?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jarrunesteet menee vaihtoon 2 vuoden välein.
MP

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Toi 15tkm kohdalla oleva öljynvaihtohuolto on vapaaehtoinen, ei siis pakollinen. Itse en teettänyt tuota ollenkaan, eli ensimmäinen huolto on siis vasta 30tkm kohdalla, jota ajotietokonekin näyttää. Ei ole muuten syönyt öljyä vaikka 17tkm takana.

Silmaauki
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 16:10

Viesti Kirjoittaja Silmaauki »

Vai on se 15tkm vapaaehtoinen? Eipä sitä minulle kerrottu.

Mutta nyt on jo auton ostopäätös tehty, eikä se tällä(kään) kertaa ole Alfa. Miinuksia Alfalle aiheuttivat mm. nämä huoltohinnat ja epävarmuus siitä mistä huolloissa oikeasti joutuu maksamaan http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7958.

Olisihan tuo Alfa hieno auto ajaa ja kruisailla, mutta kun tämä maallinen muu mammona on rajallista. Pikkaisen silti kadehdin teitä Alfisteja. :-D

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mihin päädyit?

Silmaauki
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 16:10

Viesti Kirjoittaja Silmaauki »

Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance DSG sporttialustalla. Osin tylsä valinta, mutta kone, laatikko ja alusta on aivan upea yhdistelmä. RS:ään ei saa DSG:tä, joten se jäi hankkimatta.

Saatanpa silti joskus lapasta nostaa vastaantulevalle Alfalle. 8)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voihan se vähän tylsä olla mutta tuskin muuten pöllömpi laite.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Ihanko oikeesti joku päättää autovalintansa öljynvaihtovälin mukaan :shock:
Mulle vaihtoväli on auton tai öljyn merkistä riippumatta 10000km,oli se sitten longlaiffia tai shortlaiffia :lol:
Ei kai jarrunesteitä kuitenkaan näillä kilometreillä vaihdella mihinkään autoon?
Kuinka moni on mittauttanut jarrunesteensä?
Itseltäni mitattiin viime viikolla ja vaihtoon meni>vesipitoisuus 7% :o
Autolla ikää 1.5vuotta.
Voihan nuo mittarit tietysti olla kalibroitu "sopivasti",että saadaan tehdä
parin kympin työ joka autoon :roll:

Silmaauki
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 16:10

Viesti Kirjoittaja Silmaauki »

Vito kirjoitti:Ihanko oikeesti joku päättää autovalintansa öljynvaihtovälin mukaan :shock:
Ihanko oikeesti sinä et osaa edes lukea. :shock:

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

:splat: Auts :mrgreen:
En tiedä lukutaidosta,mut jutuista päätellen huoltovälin pituudella tuntuu olevan paljon merkitystä autovalinnassa :roll:
Ei ne perushuollot(jotka yleensä on vaan suodattimien,öljyjen ym. vaihtoa ja tarkistuksia)ole Alfalla sen kalliimpia kuin muillakaan :wink:
Voihan sitä tietysti säästää,kun jättää huollot kokonaan tekemättä,ei siihen kukaan pakota :roll:

OT:Tiesittekö muuten että takuu raukeaa niiltä osia,jos käytää muuta kuin merkkivaraosia.(esim.viallisesta vääränmerkkisestä öljynsuodattimesta johtuvaa konerikkoa ei korvata,tosin suodatinvalmistaja on sitten korvausvelvollinen.)
Tämä tuli ilmi,kun huomasivat huollossa että alkuperäisen ruohonleikkurisuodattimen tilalla on reilusti isompi Mahlen suodatin.

Silmaauki
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 16:10

Viesti Kirjoittaja Silmaauki »

Vito kirjoitti::splat: Auts :mrgreen:
En tiedä lukutaidosta,mut jutuista päätellen huoltovälin pituudella tuntuu olevan paljon merkitystä autovalinnassa :roll:
Ehkä se on sitten vaan luetun ymmärtäminen. :?
Jutuistani pitäisi ilmetä, että kustannuksilla on merkitystä. Minä kutsuisin hulluksi sellaista henkilöä, joka ei niistä mitään välitä. Tai sitten hulluuden sijasta kyse on ökyrikkaasta.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Kohta olis ensimmäisen huollon aika. (30.000km/1 vuosi)
Mitäs on maksanut ensimmäinen huolto Deltassa? Onko kukaan muuten huoltanut muualla?

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

345 eur teki mulla. Kaikkea kallista tohon sisältyi, mutta hauskin oli raitisilmasuodattimen hinta 60 eur :shock:
Siitäkin huolimatta täytyy kehua Malmin Deltan huoltoa, kaikki on sujunut moitteetta. Toimimattoman lohkolämppärin vaihtokin onnistui heti seuraavana päivänä, samalla vaihtui radion alta haljennut kojetaulu.
Hyvää palvelua.
- Alfaholic -

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Luultavasti vaihtaisin kuitenkin ne öljyt viimeistään 15 tkm kohdalla, oli mitä vaan longlaiffia. Se siitä säästöstä kun koneremonttia tekee. Vaan mitäpä sitä vaihtoautoksi menevää huoltamaan. Ei öljynvaihto voi montaa kymppiä maksaa, vaikkei itse osaisikaan. Naurettavan pieni kustannus, jos vertaa vaikkapa auton arvon alenemiseen. Siinä suhteessa Skoda varmasti on järkevä valinta. Sitä nelipyttyisen nakutusta jos jaksaa kuunnella.

Niin ja kovat on luulot tekniikan toimivuudesta, jos ei Skodaa tarvi kertaakaan käyttää takuuhuollossa. :mrgreen:

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Jappe kirjoitti:345 eur teki mulla. Kaikkea kallista tohon sisältyi, mutta hauskin oli raitisilmasuodattimen hinta 60 eur :shock:
Siitäkin huolimatta täytyy kehua Malmin Deltan huoltoa, kaikki on sujunut moitteetta. Toimimattoman lohkolämppärin vaihtokin onnistui heti seuraavana päivänä, samalla vaihtui radion alta haljennut kojetaulu.
Hyvää palvelua.
Toihan on ihan ok. Ei tuo hinta ole mielestäni mitenkään ylihinnoiteltu, kun on melko paljon ollut tekstiä Deltan korkeista huoltohinnoista.

Vastaa Viestiin