Mobil 1 jyräsi jälleen, huolimatta vääräuskoisten epäilyistä
Öljytesti
Valvoja: Moderators
-
Kahvivatsa
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Jahas täytyy sittenkin käydä läpyskä ostamassa, kansikuvasta huolimatta. Voisivat joskus muitakin testata kuin noita yleisimpiä merkkejä. No Castrol sentään oli. Valvoline ja Selenia olisi saanut olla mukana. Varmaankin olisivat olleet aivan liian ylivoimaisia
. Liqui Moly?
Tuli mieleen kun jokin aika sitten kävin taas varaosaliikkeessä ja samalla kyselin noista öljyistä niin vanha parta sanoi että kyllä 5w-50 RF on parasta... toisti useaan otteeseen että se on hänen oma mielipiteensä. Jätin kuitenkin kaikki öljyt hyllyyn.
Tuli mieleen kun jokin aika sitten kävin taas varaosaliikkeessä ja samalla kyselin noista öljyistä niin vanha parta sanoi että kyllä 5w-50 RF on parasta... toisti useaan otteeseen että se on hänen oma mielipiteensä. Jätin kuitenkin kaikki öljyt hyllyyn.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Leikkautuvuutta testattiin, nyt en muista millä menetelmällä. Biltemat ja Kingitkin pärjäsi yllättävän hyvin, mikä ei sinänsä ole yllätys. Ainakin Kingin öljyllä on kuitenkin omien kokemusten perusteella melkoisen paha tiivisteitä kovettava ominaisuus, mikä näkyi nopeasti alkaneena tolkuttomana savutuksena mummon Nissanissa, kun koneessa oli käytetty Kingin synteettistä n. vuoden verran. Olin jo suunnittelemassa koneen avaamista, mutta Valvolinen Maxi-Life lopetti savutuksen, ja se on nyt pysynyt poissa puolitoista vuotta. Samalla luokkaa litra/1000km oleva öljynkulutuskin putosi reilusti.
Pertti Peruskäyttäjän työmatka-ajoihin tuo Mobilin RF (olikos se muuten tämä siinä testissä, vai joku uudempi?) sopii varmasti hyvin, kovemmassa rasituksessa se menee litkuksi, eikä siitä enää palaudu.
Pertti Peruskäyttäjän työmatka-ajoihin tuo Mobilin RF (olikos se muuten tämä siinä testissä, vai joku uudempi?) sopii varmasti hyvin, kovemmassa rasituksessa se menee litkuksi, eikä siitä enää palaudu.
Noista kestoista en muuten tiedä,mutta kerran kävi aikas jännä juttu.. Mobil-oilit oli lohkossa,ja auto oli "korkeampiviritteinen" mazdan familia, 1.8 16v. Ajettiin oulusta jyväskylään keskinopeutena N.140,ja tikussa oli öljypaakkuja kun perillä katottiin! Öljy siis ei enää juossut,vaan paakkuuntui tikkuun... 
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Rolle
- Site Admin

- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ok, Q4:ssa en tuollaista havainnut vaikka öljyjen lämmöt kävi 120:ssä radalla, ja hyvä niin.mutt kirjoitti:Öljynpaineen laskuna (sakeuttimet hajonneet, eli öljy ohenee) esim. rata-ajon jälkeen. Öljyjen jäähtyminenkään ei palauta paineita ennalleen. Ns. "normaaliajossa" en ole kuullut olleen ongelmia, ja siihenhän tämä öljy on tehtykin.
Luuletko tosiaan että tällaista ominaisuutta ei tossa testissä olisi huomattu.mutt kirjoitti:
Pertti Peruskäyttäjän työmatka-ajoihin tuo Mobilin RF (olikos se muuten tämä siinä testissä, vai joku uudempi?) sopii varmasti hyvin, kovemmassa rasituksessa se menee litkuksi, eikä siitä enää palaudu.
Tän huhun levittäjät (olen kuullut ennenkin) lienevät kilpailevan merkin edustajat
- Alfaholic -
Oiskohan tuo kummiskin niin että mobilin tasoset öljyt ei VOI olla huonoja.. pieniä mäntien välistä juoksu eroa olen huomannut eri öljyillä,mutta sekin johtuu lähinnä viskositeettieroista... Tällä hetkellä käytössä super syn S5-50... ja hyvin skulaa.
Ja kutoslohkossa ei ihan litkuja kannata pitää, palotilaan menee..
Oikeasti.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Ihan miten vaan kukin haluaa uskoa, mulle nää öljymerkit ei ole mikään elämää suurempi intohimojen kohde, joten en ala tappelemaankaan, varsinkin jos vastaan on heittää jotain täydenkuun juttuja.
Niinikään tuo mainitsemani ilmiö koski 5W-50 (kun testissä oli näköjään 5W-40 öljyt, vertailuöljynä kyllä 5W-50) Rally Formulaa. Testissä ollut öljy oli Mobil 1:ä, liekö tuo eri öljy, kun muistelisin, ettei purkissa puhuta ralleista ja formuloista mitään?
Tuossa ketjussa on asiaa käsitelty aika perusteellisesti:
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=2831
Näköjään tuolta löytyy myös selitys em. kokemuksiini Kingin öljystä, ja myös ko. öljyn hinnasta (kalliit esterit jätetty ilmeisesti pois.)
Tuossa ketjussa on asiaa käsitelty aika perusteellisesti:
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=2831
Näköjään tuolta löytyy myös selitys em. kokemuksiini Kingin öljystä, ja myös ko. öljyn hinnasta (kalliit esterit jätetty ilmeisesti pois.)
Ton ketjun olen minäkin lukenut aiemmin.
Siks tän jutun aloitinkin
Ostakaa uus TM, siinä on siis myös toi 159 jtdm tomaatin koeajo.
Siks tän jutun aloitinkin
Ostakaa uus TM, siinä on siis myös toi 159 jtdm tomaatin koeajo.
Viimeksi muokannut Jappe, 26 Marras 2006, 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfaholic -
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Siis samoihin arvoihinhan (ja pisteisiin) ylsi yli puolet halvempi Teboilin Diamond, jota olen aina hehkuttanut ja kehuskellut. Sitä rasvaa minä koneeseeni kaadan, enkä ala asiasta kinaamaanUudessa TMssä.
Mobil 1 jyräsi jälleen, huolimatta vääräuskoisten epäilyistä
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kyllä se Mobil menee varmaan siinä missä muutkin itselläkin tällä hetkellä superissa kyseiset öljyt, mutta allekirjoittaneen mielipide on se että öljymerkkinä täysin yliarvostettu ja ylihinnoiteltu kun verrataan esim stallionin mainitsemiin Teboilin öljyihin.
ja TM:n testissähän voittaa aina se joka eniten maksaa..oli kyse sitten öljyvertailusta tai jostain muusta..
ja TM:n testissähän voittaa aina se joka eniten maksaa..oli kyse sitten öljyvertailusta tai jostain muusta..
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
En millään tapaa halveksu Mobilia, sehän on melkoinen edelläkävijä tällä saralla, mutta myös melkoisen hinnakas. Olihan testissä Mobilin ja Teboilin edullisemmat synteettisetkin mukana, mutta tulos oli selvästi heikompi, vaikka yksittäisillä osa-alueilla hyviä tuloksia tulikin. Myös Shellin öljyjen "laimea" menestys yllätti.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu kyllähän se Mobil asiansa ajaa mutta samaa mieltä siitä että miksi ostaa kallista kun halvemmalla saa suunnilleen yhtä hyvää..
no pyroilit ja vastaavat on tietenkin sitten asia erikseen..
itse en testien perusteella edes öljyjäni ostaa vaan perustan hankinnat omiin kokemuksiin
ja on aina kiva kokeilla välillä jotain uutta, nytkin olisi ensikesänä tarkoitus kokeilla GTV6:ssa Liqui Molyn 10w-60 öljyjä, hinta kun on ihan jotain muuta kun esim vastaavalla Selenialla tai Castrollilla.
no pyroilit ja vastaavat on tietenkin sitten asia erikseen..
itse en testien perusteella edes öljyjäni ostaa vaan perustan hankinnat omiin kokemuksiin
ja on aina kiva kokeilla välillä jotain uutta, nytkin olisi ensikesänä tarkoitus kokeilla GTV6:ssa Liqui Molyn 10w-60 öljyjä, hinta kun on ihan jotain muuta kun esim vastaavalla Selenialla tai Castrollilla.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itsellä ollut nuo 5W-50 RF1 koneessa, käytännössä aina. Pienet kokeilut ollut Shell (olin Shellillä töissä) Castrol (taas työmaa öljyt) Valvolinet (täältä saadut kehut). Mutta öljyt eivät ole rata-ajoa joutuneet kestämään, kovia kylmäkäynnistyksiä kylläkin. Öljyn syöntiä ei ole ilmennyt. V6:ssa on hieman raksuttava yläkerta mutta niin kuulostaa olevan muillakin (raksutti myös noilla Valvolinen 10w-60). Mikään Mobil fani en sinänsä ole mutta onpahan vain aikoinaan sellaisella purkilla tullut aloitettua autoilu ja koska negatiivisia kokemuksia ei ole tullut niin merkin vaihtaminen ei ole käynyt mielessä. Lisäksi hinta/kilometri on joka tapauksessa niin pieni että sillä ei voi säästöjä kerryttää. Jos tietäisi millä öljyllä pa-kuluu vähiten voisi siitä öljystä maksaa vaikka hieman enemmän. Saman syyn takia en ole koskaan laskenut voisiko pinnotetuilla renkailla säästää, enkä ole sellaisia koskaan autooni ostanut. Koska kuitenkaan lopullisia kustannuksia ei kukaan tiedä (pa-kulutus, renkaiden kestoikä ja ajettavuus)
Sinänsä tuo Sae vai onko se Din (?) normitus (0w-30, 10w-60 yms.) on vanhentunut ja siinä mitataan vain kahden lämpöpisteen juoksevuudet. Mineraaleille aikoinaan tehty mittaus kun öljyt toimivat vielä "täysin" lineaarisesti. Eli ehkä tulee liikaakin noita numeroita tuijotettua.
Sinänsä tuo Sae vai onko se Din (?) normitus (0w-30, 10w-60 yms.) on vanhentunut ja siinä mitataan vain kahden lämpöpisteen juoksevuudet. Mineraaleille aikoinaan tehty mittaus kun öljyt toimivat vielä "täysin" lineaarisesti. Eli ehkä tulee liikaakin noita numeroita tuijotettua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kyllä se hinta vain jotain merkkaa kun on useampi auto johon ne öljyt pitää vaihtaa mutta jos yhdellä ajelee niin samahan se on minkä hintaista litkua sinne koneeseen kaataa..
Mobil ja Valvoline on ollut käytössä lähinnä itselläkin, viimme aikoina lähinnä Valvoline nyt tuli taas ostettua Mobilit pitkästä aikaa..
ja useamman kutosen kokemuksella voin sanoa että kyllä vanhan 12V koneen kuuluukin raksuttaa, oli öljyt mitkä tahansa, venttiilikoneiston rakenne on jo mielestäni sellainen että raksutusta ei oikein voi välttää vaikka kunto ja välykset onkin OK.
juu ja tosi on että numeroita tulee todellakin tuijotettua öljyhankintoja tehdessä mutta millä selität sen että öljynvalmistajat edelleenkin käyttävät kys normia jos se on vanhentunut?
Mobil ja Valvoline on ollut käytössä lähinnä itselläkin, viimme aikoina lähinnä Valvoline nyt tuli taas ostettua Mobilit pitkästä aikaa..
ja useamman kutosen kokemuksella voin sanoa että kyllä vanhan 12V koneen kuuluukin raksuttaa, oli öljyt mitkä tahansa, venttiilikoneiston rakenne on jo mielestäni sellainen että raksutusta ei oikein voi välttää vaikka kunto ja välykset onkin OK.
juu ja tosi on että numeroita tulee todellakin tuijotettua öljyhankintoja tehdessä mutta millä selität sen että öljynvalmistajat edelleenkin käyttävät kys normia jos se on vanhentunut?
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Ehkä juuri kuluttajien takia. Olisi hassua, jos öljyn ostamiseen tarvittaisiin insinöörintutkinto90 kirjoitti: juu ja tosi on että numeroita tulee todellakin tuijotettua öljyhankintoja tehdessä mutta millä selität sen että öljynvalmistajat edelleenkin käyttävät kys normia jos se on vanhentunut?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Rolle
- Site Admin

- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Täsmälleen samoista syistä olen samoja litkuja ostellut, ja radallakin tullut kolmella autolla ajettua eikä ongelmia. Mitään laboratoriota kun ei kotona ole niin perustan vain mielipiteeni öljyn kulutukseen ja öljynpainemittariin joka lähes joka autossa on ollut.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mikään Mobil fani en sinänsä ole mutta onpahan vain aikoinaan sellaisella purkilla tullut aloitettua autoilu ja koska negatiivisia kokemuksia ei ole tullut niin merkin vaihtaminen ei ole käynyt mielessä. Lisäksi hinta/kilometri on joka tapauksessa niin pieni että sillä ei voi säästöjä kerryttää.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Minä olen joutunut kaksi kertaa vaihtamaan öljyn niiden ominaisuuksien takia. Ensimmäinen kerta oli vanhalla ilmajäähdytteisellä Kleinbussilla. Se tahtoi polttaa öljynpaineenvaroitusvaloa, kun kiskoi kärryä ja täyttä miehitystä esimerkiksi nelostien Jyväskylän seudun pitkiä mäkiä päälle. Siinä oli jotkut 10w/30 öljyt sisällä, jotka kai ohenivat liikaa noissa lämmöissä. 20w/50 Teboilin moniaste poisti ongelman. 156 SW Super söi "ensiasennus" öljyä, jota auktorisoitu Kajaanilainen huoltamo oli siihen laittanut. 0w/30 Shellin longlife häipyi hyvää tahtia koneesta. Diamond 5w/40 pysyi sisällä mainiosti.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Asiantuntijoitahan on forumi täynnään, mutta jos minäkin arvailisin...Silvio kirjoitti:Ihan tosissan tohon paakkuuntumiseen haluaisin asiantuntija mielipiteen..
Kehutaanpa Teboilia myös, sopii erittäin hyvin normaaliajoon 8V TS koneisiin useiden eri yksilöiden kokemuksella, hinta kohtuullinen...rataöljy on erikseen, Castrol TWS tai teboil racing.Siis samoihin arvoihinhan (ja pisteisiin) ylsi yli puolet halvempi Teboilin Diamond, jota olen aina hehkuttanut ja kehuskellut. Sitä rasvaa minä koneeseeni kaadan, enkä ala asiasta kinaamaan Laughing Oli muuten järkyttävät erot jähmepisteessä. Kallis Mobil ja Diamond alle -40 astetta ja seuraavaksi paras jotain -20 ja siitä sitten heikompaan suuntaan.
Vielä parempi kun ostaa SAMAN aineen Arwidson Teho-oilina (5W-40), täysin sama tuote eri purkissa ja maksaa noin 16-17 euroa/4litraa...Tätä myy esim Tammer- diesel ja Halpahalli...